Kadir Ata (1936 - ...)

Biyografi

İlk sanat eğitimini Kepirtepe Köy Enstitüsü'nde alan Kadir Ata, sanat eğitimi sürecinde Çapa Resim Semineri ve Gazi Eğitim Enstitüsü'nde önemli eğitimci-sanatçıların yönlendirmesiyle kişisel sanat birikimini oluşturmuştur. Yaşanmısın peşinde koştuğunu belirten sanatçı, doğa ve insan arasındaki ilişkiyi sanatının değişmez içeriği olarak temellendirmiştir. Esinini yaşamdan alan sanatçının ilgi alanı manzara, natürmort, portre ve figüre kadar uzanan konularda karşılığını bulmaktadır. Sanatçı görsel verilerden hareket ederken, görülenin geçici niteliğini aşacak betimleme yöntemleri bulma peşindedir. Başlangıç döneminin, geometrik olandan soyuta dek uzanan her türden plastik arayışı, giderek arındırılmış bir nesnelliğin egemen olduğu yalın biçim diline dönüşmüştür. 1970'li yıllar Türkiyesindeki sosyolojik yapının izdüşümleri, Kadir Ata'nın resimlerinde de karşılığını bulmasına rağmen, temelde insani yaklaşımla örülen sosyal içerik tüm sanat yaşamına egemen olmuştur. Sanatçının 1970'li yıllardaki toplumsal odaklı resimleri yanında natürmort, portre ve manzaraları da resmin biçim dilini alabildiğine özgürce deneyen, az renkli, boyanın dokusal ağırlığını duyuran anlayışa sahiptir. 1980'lerde yaşadığı anı belgelemeyi amaçlayan sanatçının, resimlerinde; görünür dünyanın karşılığı olan ögeler, gözlem süreci sonucunda yalın ama nesnel bir biçimlendirmeyle ortaya konmuştur. 1990 ve 2000'li yılların resimlerinde ağırlığı manzaralar oluştururken, sanatçının kendi iç dünyasından izler taşıyan anlatımların da ön plana çıktığı görülmektedir. Öncekilerden daha yoğun içsel anlamlar barındıran bu dönem resimleri, tinsel yanı güçlü görünümlere dönüşmektedirler. Beş ulusal ödüle de sahip olan sanatçının, eğitimci ve sanatçı kimlikleri birbiri ile örtüşmektedir. Kadir Ata'nın yoğun olarak resim faaliyetlerinin içinde bulunması, onu öğrencileri için eğitimci ressam kimliğiyle özendirici bir figür durumuna getirirken, Buca görüntüleri, öğrenci portreleri ve natürmortlarını da eğitimciliğinin bir sonucu olarak görmek gerekir.

Ankara Resim ve Heykel Müzesi'ndeki Eserleri 

R-0052-Çoban 1977, 

R-2365-Eser Adı Bilinmemektedir, 

R-2812-Kuşlu Ağaç 

İzmir Resim ve Heykel Müzesi ve Galerisi'ndeki Eserleri 

İR-0130, Pencerede Bahar, 

İR-0267, Buca Evleri 

Kaynakça