Özdemir Altan (1931 - ...)

Biyografi

1931 yılında doğan sanatçı 1956 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü Zeki Faik İzer atölyesini bitirdi. 1963-1965 yılları arasında Paris Bienalleri başta olmak üzere çok sayıda uluslararası ve ulusal etkinliğe katıldı, çok sayıda kişisel sergi açtı. Modern, avangard düşünce ve Pop art ve özellikle postmodern üzerine çalıştı. Türkiye'de ilk küratörlük eylemi olan Avni Lifij sergisi 1968 yılında bu anlamda ilk girişimdir. 1968’de başlayan ve en önemli örnekleri TRT istanbul Radyoevinde bulunan 24’er m2lik 2 adet duvar halılarını yapmıştır. 

Sanatçı kendine özgü kurgu dünyasıyla Çağdaş Türk resminin gelişimine katkıda bulunarak yazgısına yön veren ve bugünün Türk resminde kendi kuşağı ve kendinden sonraki sanatçıların tamamına yakınını etkilediği görülmektedir. Yaptığı eserlerde değişik doku, strüktür eleman, malzeme, sanat görüşü, ışık vb. aykırılığın rastlantısal olarak bir araya gelmesiyle oluşan sanat anlayışını benimsemiştir.  

1988'den bu yana gitgide netleşen bir düşünce ile sanatsal espasın birbirinden farklı kavram, köken, yapı ve mantıkların birleşmesiyle oluştuğunu kanıtlamak amacıyla rastlantısal buluşma yöntemini geliştirdi.Uzunca bir süre irdelediği ve derslerinde temel öğreti maddesi olarak ele aldığı espasın önce bütün sanat tarihi boyunca kullanılış biçimine açıklık getirip "sanat birbirinden farklı, kavram, köken, yapı ve mantıkların birleşmesiyle oluşur" şeklinde bir sonuca vararak, bunu 1970' de doçentlik deneme dersinde “Resim Sanatında Mekan” başlıklı ve bir manifesto niteliğindeki konferansında ilk olarak akademisyenler önünde ileri sürmüştür. Bunu izleyen zamanlarda Altan bu sav üzerine uluslararası nitelikte bir sanat geliştirmiştir. 

Farklı kişilerin yaptıklarını rastlantısal biçimde birleştirerek ve sonunda kent haritasının ilçe veya mahallelerini farklı kişilere uygulatarak teknik, üslup ve malzeme bakımından birbirine tamamen yabancılarla sanat tarihinde ilk kez radikal bir espas yorumuyla şaşırtıcı bir bütünlük ortaya çıkarmıştır. 

Ankara Resim ve Heykel Müzesi'ndeki Eserleri 

R-0432, Gerçek - 1971, 

R-0433, Gerçek Alegori 1971, 

R-1043, Kompozisyon, 

R-1183, Sancaklarla Kaplı Dağlar Üzerinden Geleceğe Doğru, 

R-1192, Kompozisyon, 

R-1251, Soy Ağacı, 

R-1572, Peyzaj, 

R-2343, Halı, 

R-2635, Kompozisyon, 

R-2675, Peribacaları 

İzmir Resim ve Heykel Müzesi ve Galerisi'ndeki Eserleri 

İR-0082, Soyut Figüratif, 

İR-0199, Soyut Figüratif, 

İR-0386, Serüven 1975 

Erzurum Resim Heykel Müzesi ve Galerisi'ndeki Eserleri 

Sr-117, Yeşil Citroen 

Kaynakça