Seçici Kurul | - Prof. Dinçer ERİMEZ - Prof. Tamer BAŞOĞLU - Erol ETİ - Halil AKDENİZ - Zafer GENÇAYDIN - Kayıhan KESKİNOK - Cihat ARAL - Kaya ÖZSEZGİN - Güven ETKİN (Güzel Sanatlar Genel Müdürü)
|
Katalog Basım | 1979, Ankara |
40. Devlet Resim ve Heykel Yarışması Seçici Kurulu Gerekçeli Raporu:
“ 40. Devlet Resim ve Heykel Sergisi seçici kurulu, yeni yönetmeliğin getirdiği olanaklar doğrultusunda, her şeyden önce serginin geleneksel saygınlığından hareket etmeyi ve bu saygınlığa gölge düşürecek yanlışlardan kaçınmayı, temel ilke olarak benimsemiştir. Yönetmeliğin ikinci maddesi uyarınca, anlayış ve eğilim ayrımı gözetmeden değişik çevrelerin ve sanatçı kuşaklarının ürünü olan yapıtların seçim ve değerlendirme işleminde, nesnelliği gözden uzak tutmamakla beraber, çağdaş sanatımızın ileriye dönük, itici güç taşıyan yapıtlarına öncelik tanımayı da, bu temel ilkenin kaçınılmaz bir gereği saymıştır. Böyle bir çaba, bizi, ister istemez resmimizde ve heykelimizde özellikle son yıllarda etkinliğini duyurmakta olan özgünleşme, yenileşme eğilimlerini, bu sergi nedeniyle ön plana çıkarma amacına yöneltmiştir. Hangi tür ve eğilimde olursa olsun, her yapıtın kendi estetik mantığı içerisinde belli bir düzeyin ürünü olma niteliğini yansıtıp yansıtmadığı konusunda, açık oylama ve tartışma ilkesini titizlikle uygulamayı ve temel kavramlar üzerinde belli bir açıklığa ulaşmayı, en azından işin çağdaşlığı gereği bildik. Böylece yapıtlara ilişkin şu ya da bu yöndeki kuşku ve değerlendirmeler, üyelerin görüşleri doğrultusunda somut bir görünüme ulaşmış oldu. Sanat ortamımıza değer ölçüsü getirmeyi, en başarılı sanatçılarımıza ödül vermeyi ve onların verimini arttırmayı amaçlayan geniş kapsamlı bir sergi açısından, böyle bir tartışma ve karşılıklı görüşmenin sağlayacağı yararlar, kuşkusuz önemliydi. Üç büyük kentimizden ve Anadolu'nun uzak köşelerinden değerlendirilmek üzere sergiye gönderilen yapıtlar, ilk elde serginin bu geniş kapsamına uygun düşecek sayısal bir çokluğu yansıtmaktaydı. Seçici kurul olarak, İstanbul'dan katılan 128 yapıt arasından 53 resim ve 5 heykeli, Ankara'dan katılan 230 yapıt arasından 55 resim ve 6 heykeli, İzmir'den katılan 33 yapıt arasından da 5 resmi, yukarıda belirtilen ilke doğrultusunda sergilenmeye değer bulduk. Böylece çalışmamızın ilk aşamasında toplam 95 resim ve 11 heykelle, devlet sergisinin çatısı belirlenmiş oluyordu. Bu eleme, seçici kurulumuzun İstanbul ve Ankara'daki çalışmalarıyla ikişer aşamada gerçekleşti. Böyle bir yol izlemekle gözden kaçabilecek eksikliklerin ya da aksamaların önüne geçmeye özen gösterdik. Yeni yönetmeliğin ışığı altında, 40. Devlet Resim ve Heykel Sergisi, niceliksel bir kabarıklıktan çok, niteliksel bir tutarlığı hedef almalıydı. Böyle bir görüş, en azından devlet sergisinin adından gelen bir saygınlığın işareti olabilirdi. Kanımızca, devlet sergisinde yapıtıyla temsil edilen bir sanatçı olmak, bu temsilin gerektirdiği üstün niteliğin ve değer ölçüsünün bir simgesi anlamını taşımaktadır. Bu ilkeden hareketle, seçimi, bir sanat yapıtının taşıyacağı tüm nitelikler açısından doğru ve tutarlı bir tabana oturtmaya çalıştık. Sergilenmeye değer yapıtları saptarken, doğrudan doğruya yapıtın kendisi üzerinde oybirliği sağlamaya, tercihi ya da elemeyi gerektirebilecek tüm yan nedenleri ikinci planda değerlendirmeye özen gösterdik. Yönetmelik ”hors concours" olabilme ayrıcalığına son verdiğine ve seçici kurulu doğrudan doğruya yapıtın kendisiyle karşı karşıya bıraktığına göre, sergilenmeye değer görülecek yapıtların seçimi de yapıtın kendisi doğrultusunda bir anlam taşıyabilirdi.
Serginin genel görünüşünden de izlenebileceği gibi, özellikle genç kuşak sanatçıları, kendilerini çevreden ve yaşamdan soyutlamama güdüsüne belli pay ayırmakta birleşmektedirler. Basit ve kolay çözümler, görsel dinamikle bağdaşmayan öneriler ve kişisel katkının dışında kalan eğilimler kabul görmemektedir. Bu gelişmeyi, çağdaş sanatımız açısından olumlu bir aşama olarak değerlendirmekteyiz. Orta kuşak sanatçılarının da bu tür bir gelişmeye, kendi doğrultularında katıldıkları söylenebilir. Resmimizin ve heykelimizin yaşayan eski kuşak sanatçılarından önemli bir bölümünü, izleyicinin bu sergi kapsamı içinde görme isteği doğaldır. Ancak sergiye katılma doğrultusundaki çabaların, daha çok genç ve orta kuşak sanatçılarından geldiğini belirtmeliyiz.
Serginin satın almaya ve ödüllendirmeye ilişkin aşamasında, yönetmeliğin sanatçıya tanıdığı tüm hakların üst düzeyde ve gerektiği biçimde değerlendirilmesine özen gösterilmiştir. Yönetmeliğin 21. maddesinin b fıkrasına göre, beş ya da daha yukarı oy alan yapıtlar Kültür Bakanlığı'nca satın alınmaktadır. Ancak gene aynı madde, satın almak için harcanacak ödeneğin, ödüller tutarının iki katını geçmeyeceğini de öngörmektedir. Seçici Kurul olarak satın almaya değimli gördüğümüz yapıtlarda belli bir sınırlamaya gitmektense, 24. maddenin tanıdığı olanaklar doğrultusunda, sanatçıya yapıtının arkasında yazılı fiyattan gerektiği ölçüde daha aşağı fiyatlar önermeyi ve böylece devletin sanatçıya sağladığı ödeneği, olabildiğince çok sanatçı arasında paylaştırmayı uygun gördük. Bu tür zorunlu ve gerekli bir uygulamanın, sanatçı tarafından önerilen fiyata saygısızlık anlamı taşımaması için de, indirimi akla yakın ölçüler içinde tutmaya ve sonucu oylamayla saptamaya özen gösterdik.
Resim ve heykel dallarında sergiye giren yapıtların tümü üzerinden tutarlı bir ödüllendirme yapabilmek, serginin en başarılı yapıtlarını seçebilmek için gene açık tartışma ilkesinden hareket ettik. Her üye, ödüle değer gördüğü yapıtları, yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca aday gösterdi.
Açık oylama ve tartışma sırasında, yönetmeliğin gene aynı maddesi (22, a) uyarınca, adayların o yıl içindeki çalışmaları, verimleri de göz önünde bulunduruldu. Adayların topladıkları oy sırasına göre sonuç saptandı ve tutanağa geçirildi. Ödül için aday gösterilen başarılı yapıtların çokluğu, bunlar arasından bir seçim yapma konusunda birtakım olağan güçlükler doğurmadı değil. Yapıtlarda aranması gereken koşulların yanı sıra, özgünleşme aşamasının verimli bir dönemini yaşamakta olan günümüz Türk resmi ve heykeli açısından, özgünlüğün kaynaklandığı görüş ve beğeni nitelikleri, seçici kurulumuzun göz önünde tuttuğu başlıca ölçülerden biri oldu."
40. Devlet Resim ve Heykel Yarışması Sonuçları:
ÖDÜL ALAN SANATÇILAR VE YAPITLARI | ||||
AYDIN AYAN | ELEKTRİK İŞKENCESİ | 160x100 | Yağlı Boya | RESİM |
HÜSEYİN BİLİŞİK | DOĞADA SİYAH VE YEŞİL | 100x85 | Akrilik | RESİM |
CEMAL BİNGÖL | RESİM 1 | 68x129 | Yağlı Boya | RESİM |
SEYYİT BOZDOĞAN | KARANLIĞA KARŞI | 120x145 | Yağlı Boya | RESİM |
ADEM GENÇ | GERÇEKLİĞİN ÖLÇÜTÜ | 137x214 | Akrilik | RESİM |
VEYSEL GÜNAY | KIZILAĞAÇ OBASINDA | 80x115 | Yağlı Boya | RESİM |
MÜRŞİDE İÇMELİ | HİROŞİMA 79 | 41x45 | Gravür | RESİM |
İBRAHİM ÖRS | BOYACI | 170x120 | Yağlı Boya | RESİM |
MEHMET AKSOY | BİLİNÇLENME SÜRECİNDE İŞSİZ | 180x90 | Polyester | HEYKEL |
REMZİ SAVAŞ | VILLENDORF'A SAYGI | 53x23x26 | Mermer | HEYKEL |
SERGİLENMEYE DEĞER BULUNAN YAPITLAR | ||||
NURİ ABAÇ | BAHÇELİ SAZ | 150x108 | Yağlı Boya | RESİM |
ŞAMİL AGUN | SARI KOMPOZİSYON | 90x90 | Yağlı Boya | RESİM |
TAMER AKAKINCI | KOMPOZİSYON | 95x105 | Karışık | RESİM |
TANGÜL AKAKINCI | FİGÜR | 54x70 | Yağlı Boya | RESİM |
BAHATTİN AKAY | KAVAKLI MANZARA | 88x111 | Yağlı Boya | RESİM |
NADİDE AKDENİZ | İZMİR'DEN 3 | 68x73 | Yağlı Boya | RESİM |
NEVZAT AKORAL | SÜRÜ | 60x120 | Yağlı Boya | RESİM |
MUZAFFER AKYOL | ASKERİN TÜRKÜSÜ | 75x106 | Yağlı Boya | RESİM |
İSMAİL ALTINOK | KOMPOZİSYON 2 | 111x127 | Yağlı Boya | RESİM |
GÖKHAN ANLAĞAN | GENÇ BALIKÇILAR | 116x89 | Yağlı Boya | RESİM |
FETHİ ARDA | GECEKONDULAR 1 | 54x65 | Yağlı Pastel | RESİM |
NUMAN ARSLAN | UMUT | 130x166 | Akrilik-Yağlı Boya | RESİM |
MUSTAFA ASLIER | İNSANLI HALI | 73x51 | Yağlı Boya | RESİM |
MUSTAFA ATA | DÜN VE BUGÜN | 66x146 | Karışık Teknik | RESİM |
İLHAMİ ATALAY | YENİ DİNAMİZM HAREKET-ZAMAN | 135.5x90 | Yağlı Boya | RESİM |
CAVİT ATMACA | İNSANLAR VE TEKNELER | 78x86 | Yağlı Boya | RESİM |
MUSTAFA AYAZ | ANKARA | 105x100 | Yağlı Boya | RESİM |
COŞKUN AYDIN | UĞURLAMA | 70x90 | Yağlı Boya | RESİM |
RAMİS AYDIN | MADEN İŞÇİLERİ | 70x100 | Yağlı Boya | RESİM |
HABİP AYDOĞDU | SARARAN TOPRAKLARIYLA KARASINIR KASABASINDAN GÖRÜNÜM | 100x140 | Yağlı Boya | RESİM |
AYNUR AYTAÇ | KOMPOZİSYON | 81x79 | Kolaj | RESİM |
MUAMMER BAKIR | AĞLARSA ANAM AĞLAR | 50x58 | Ağaç Baskı | RESİM |
S. TURAN BAYER | DEHŞETLİ AHMAKLIKLAR ÜZERİNE YORUM | 100x100 | Yağlı Boya | RESİM |
FAHRETTİN BAYKAL | YÖRE | 25x16 | Guvaj | RESİM |
ŞADAN BEZEYİŞ | TOPKAPI | 71x71 | Yağlı Boya | RESİM |
ZERRİN BÖLÜKBAŞI | 1979 YENİK JOKEY | 40x13x85 | Alçı Alüminyum | HEYKEL |
ŞEFİK BURSALI | ŞİŞLİ AÇIKLIĞI | 125x81 | Yağlı Boya | RESİM |
AKGÜN BÜYÜKİŞLEYEN | BİR SÜREÇ İÇİNDE | 97x66 | Yağlı Boya | RESİM |
ZAHİT BÜYÜKİŞLEYEN | BİR İÇ ANADOLU YAŞANTISI ÜZERİNE | 143X203 | Yağlı Boya-Akrilik | RESİM |
FARUK CİMOK | ÇAM İŞÇİLERİ | 100x160 | Yağlı Boya | RESİM |
İHSAN ÇAKICI | ÜÇ ÇINAR | 108.5x140.5 | Yağlı Boya | RESİM |
Ö. LÜTFİ ÇETİN | AYAŞ'TA BOZKIR | 54x66 | Yağlı Boya | RESİM |
BEKİR SAMİ ÇİMEN | ÇİZGİ YÜZEY HACİM | 105x105 | Akrilik | RESİM |
CANAN ÇOKER | RUBENSLİ KOLAJ 78 | 31x44 | Kolaj | RESİM |
HAMİYE ÇOLAKOĞLU | YARISI | 60X40X10 | Taş | HEYKEL |
YUSUF ÇÖLOĞLU | KAPADOKYA'DAN | 85x150 | Yağlı Boya | RESİM |
CEVAT DEMİR | YABANCILAŞMA | 130x90 | Yağlı Boya | RESİM |
İSMAİL HAKKI DEMİRTAŞ | ENERJİNİN FATURASI | 65x50 | Gravür-Aquatinta | RESİM |
NUSRET DEMREN | OKULLU | 100x100 | Yağlı Boya | RESİM |
İNEL DİLBER | UMUT | 60x47 | Akrilik | RESİM |
DEVRİM ERBİL | KUŞLAR | 153x89 | Yağlı Boya | RESİM |
HAMİT ERDAL | UZAY SİRKİ | 50x70 | Yağlı Boya | RESİM |
BİLAL ERDOĞAN | BASMACI 2 | 80x100 | Yağlı Boya | RESİM |
NEŞE ERDOK | PORTRE | 165x140 | Yağlı Boya | RESİM |
ORHAN ERSOY | HİNDİLER | 80x65 | Yağlı Boya | RESİM |
RUZİN GERÇİN | MAVİ GÖRÜNÜM | 34x50 | Sulu Boya | RESİM |
YALÇIN GÖKÇEBAĞ | HIDIRELLEZ | 85x95 | Yağlı Boya | RESİM |
NECMİYE GÖNENLİ | İNSAN | 59x82 | Yağlı Boya | RESİM |
ERŞANS GÖNÜLLER | PAZAR | 90x105 | Yağlı Boya | RESİM |
MEHMET GÜLER | DÜŞ VE GERÇEK | 86x85 | Yağlı Boya | RESİM |
LÜTFÜ GÜNAY | ESKİ BİR DUVARDA KIRMIZI YAŞANTI | 116x89 | Karışık Teknik-Kolaj | RESİM |
ARSLAN GÜNDAŞ | KUKLALAR | 70x60 | Yağlı Boya | RESİM |
CAHİT GÜRAYDIN | KAYIKHANE | 50x60 | Yağlı Boya | RESİM |
KEMAL GÜRBÜZ | GÖRÜNÜM | 60x60 | Karışık | RESİM |
HATİCE KUMBARACI GÜRSÖZ | BALONLU ÇOCUK | 50x29 | Yağlı Boya | RESİM |
CEMAL GÜVENÇ | AKŞAM | 47.8x66.5 | Sulu Boya | RESİM |
METİN HASEKİ | GÜVERCİNLİK | 60x80x140 | Alçı | HEYKEL |
MERİÇ HIZAL | İKİLİ TEK | 39x17x27 | Bronz | HEYKEL |
HAMZA İNANÇ | BAĞLARDAN GERİYE KALAN AĞAÇLAR | 122x96 | Yağlı Boya | RESİM |
KEMAL İSKENDER | ÇEMBERDE NİYET | 100x136 | Yağlı Boya | RESİM |
HÜLYA İZ | MAKİNALAŞAN DÜNYA | 67.5x83.5 | Ağaç ve Linolyum Baskı | RESİM |
ÖZER KABAŞ | BUMBARTA | 40x55 | Çinko Baskı | RESİM |
NİHAT KAHRAMAN | ÇOK BOYUTLU İLİŞKİLER | 61x81 | Yağlı Boya | RESİM |
HASAN KAVRUK | DOĞADAN 1 | 50x28 | Yağlı Boya | RESİM |
GÜLSEREN KAYALI | HALI VE ÇOCUK | 81x101 | Yağlı Boya | RESİM |
BÜLGAN KERİMOĞLU | BAŞ | 35x38 | Taş | HEYKEL |
ALİ SUAT KIZILTUĞ | METAL ANA | 26x20x26 | Maden | HEYKEL |
NUR KOÇAK | PINAR VE BEN | 100x70 | Kağıt Kurşunkalem | RESİM |
CAHİT KOÇÇOBAN | BANAZ'DAN 2 | 90x140 | Yağlı Boya | RESİM |
MEHMET KOYUNOĞLU | KARTON KUTUDAN ÇIKAN | 50x70 | Yağlı Boya-Guvaj-Pastel | RESİM |
NÜZHET KUTLUĞ | KIRMIZI DOLANMIŞ İHTİYAR KÖK | 70x79 | Yağlı Boya | RESİM |
MEHMET MAHİR | OSMAN HAMDİ | 170x130 | Yağlı Boya | RESİM |
BEHÇET MALİKLER | MUTLULUK | 60x75 | Yağlı Boya | RESİM |
HAYATİ MİSMAN | BİRİM DOĞA | 100x80 | Yağlı Boya | RESİM |
OSMAN ZEKİ ORAL | ALAMANA | 65x50 | Yağlı Boya | RESİM |
M. YALÇIN ÖZEL | MİRASA SAYGI | 39x39 | Gravür | RESİM |
SÖBÜTAY ÖZER | İKİ MAVİ AĞAÇ | 134x134 | Yağlı Boya | RESİM |
FEYHA ÖZSOY | YALNIZ EV | 51x63 | Yağlı Boya | RESİM |
SUAT ÖZYÖNÜM | ÜRETİM VE İNSAN | 40x40x40 | Polyester | HEYKEL |
ŞAHİN ÖZYÜKSEL | GODOT 17 | 65x30x120 | Demir | HEYKEL |
CİHANGİR VEFA ÖZTÜRK | GELİNCİKLER | 70x100 | Yağlı Boya | RESİM |
KAİNAT BARKAN PAJONK | BAĞ BOZUMU | 62x95 | Yağlı Boya | RESİM |
HASAN PEKMEZCİ | KENTSEL DOKU VE İNSAN | 86x91 | Yağlı Boya | RESİM |
HASAN FUAT SARI | YAKLAŞIM 1978 | 120x50 | Seramik | HEYKEL |
TÜLİN SERPEN | GELECEK | 100x72 | Akrilik ve Serigrafi | RESİM |
SUNA SOLAKOĞLU | TÜM YILLAR ÇOCUKLARIN | 102x60 | Yağlı Boya | RESİM |
NAZAN SÖNMEZ | DİYARBAKIR'DAN KOMPOZİSYON | 100x70 | Yağlı Boya | RESİM |
TEOMAN SÜDOR | SOMUT İKİLEM | 50x60 | Yağlı Boya | RESİM |
ORHAN TAYLAN | UYUMSUZ KURGU | 70x100 | Akrilik | RESİM |
BURHAN TEMEL | ÜMRANİYE | 71x68 | Yağlı Boya | RESİM |
SAMİ TUGAY | OYUN BİTTİ | 65x75 | Yağlı Boya | RESİM |
ADNAN TURANİ | KOMPOZİSYON (KESİK HOROZ) | 50x70 | Sulu Boya | RESİM |
ÜLKÜ ULUDOĞAN | PEYZAJ | 100x185 | Yağlı Boya | RESİM |
TURGUT UZUNÖMEROĞLU | MANZARA 1 | 75x75 | Yağlı Boya | RESİM |
VURAL YURDAKUL | ARKA SOKAKTAKİ KADIN | 53x56 | Yağlı Pastel | RESİM |
HÜSEYİN YÜCE | GÖRÜNÜM | 100x55 | Yağlı Boya | RESİM |