1. Şefik Bursalı Resim Yarışması Sergisi Kataloğu

01/01/2022
11/01/2022
1., Şefik, Bursalı, Resim, Yarışması, Sergisi, Kataloğu, Güzel, Sanatlar, Genel, Müdürlüğü, GSGM, ARHM, KTB

1. Şefik Bursalı Resim Yarışması:

KatılımYarışmaya Ankara, İstanbul ve İzmir'deki toplama merkezlerinden olmak üzere toplam 192 sanatçı 351 eser ile katılım sağlamış, 52 sanatçının 54 eseri sergilenmiştir.
Seçici Kurul

- Prof. Dr. Kaya ÖZSEZGİN (Seçici Kurul Başkanı)

- Prof. Zafer GENÇAYDIN

- Osman Zeki ORAL

- Ünsal PİROĞLU (Şefik Bursalı Ailesi Temsilcisi)

- A. Seda MERAL (Bakanlık Temsilcisi, Güzel Sanatlar Gn. Md., Plastik Sanatlar Dairesi Başkanı)

Dia Çekimiİsmet AKDENİZ

 

Katalog'dan;

Şefik Bursalı Resim Yarışması'nın Düşündürdükleri…

"Şefik Bursalı adı, Türkiye'de ilk kez sanatçı kimliğinden ve kişiliğinden kaynaklanan bir etkinliğe isim oluşturuyor. 1998'de Ankara-Çankaya'da yaşadığı evin, Kültür Bakanlığı tarafından "Müze-ev"e dönüştürülmesinin ardından, bu kez "Şefik Bursalı Resim Yarışması" düzenleniyor ve her yarışmanın doğası gereği olduğu gibi, bu yarışmaya da genç sanatçılar yoğun bir ilgiyle katılıyorlar. Böylece, bugüne kadar resmi ve özel kurumların öncülüğünü yaptıkları ve sanatçıları yarışma ortamında buluşturarak, bir araya gelmelerini sağladıkları etkinlik, resim sanatımıza yaptığı katkıyla öne çıkmayı başarmış olan saygın bir sanatçımız adına düzenleniyor. 

Bir sanatçının adını taşıyan yarışma, nasıl bir anlam içeriyor olabilir? 
Soruyu, şöyle de koyabiliriz: Yarışmanın, bir sanatçı adına düzenleniyor olması, o sanatçının temsil ettiği sanatsal eğilimin veya anlayışın sürmesine ya da o anlayışın yüceltilmesine yönelik bir işlevin gündeme getirilmesini sağlayıcı bir işlev açısından değerlendirilebilir mi? Kuşkusuz ki hayır. Nitekim öyle de olmamış, yarışmaya katılan genç sanatçı kesimi, Şefik Bursalı adını yeni ve özgün nitelikli sanat üretimi yönünde çaba göstermenin sunumuna olanak verecek bir çıkış fırsatı olarak görmüş ve bu adı taşıyan yarışmaya o gözle bakmıştır. Genç sanatçıların, yarışmalara katılım doğrultusunda öteden beri tanık olduğumuz bu duyarlı tutumu, bu yarışma için de geçerli olmuştur. 

Katılımın yoğunluğu, Şefik Bursalı adına duyulan saygı ve güvenin bir göstergesi olarak da alınabilir. Yarışmanın içerdiği koşullar ne olursa olsun, yarışmacılar, genellikle bu tür yarışmalar yoluyla, ortamın nabzını tutmak isterler, gelişmelerin ışığında, bulundukları düzeyi tartıya vurmaktan yana olurlar, kısaca çoğul bir ortam içerisinde yerlerini saptamaya özen gösterirler. Böyle bir açıdan bakınca, ödüller önemli bir gösterge olsalar bile, sergilenmeye değer görülmenin, eleme sonucunda ulaşılan bu noktada hiç de küçümsenmeyecek bir düzey işareti olduğu unutulmamalı.

Yakından tanımış olanlar bilir; Şefik Bursalı, ödüllü yarışmalara ve bu tür yarışmaların tartışmaya açık sonuçlarına her zaman ilgi duymuş, her yarışmanın kendi mantığı ve amaçlarıyla tutarlı yeni bir değerlendirme ölçütü geliştireceğine inanmıştı. Emek ve yürek işi olan her ürün karşısında heyecanını dile getirmesi, kolaya alınmış işlere uzak durması bundandı. Zaman zaman gergin konuşmalarına tanık olmuş olanlar, onun yükselen öfkesinin, işine saygı duyan, yaptığı işi gerektiği gibi önemseyen bir sanatçı yapısından kaynaklandığını görmüşlerdir. Hatta onun bu tutumundan ötürü, Şefik Bursalı'yı, acımasız bir seçici olarak tanımlamak da mümkün. Bu yönüyle, kendi kuşağının, örneklerine pek fazla tanık olmadığımız "aktif" bir üyesiydi; bu bilincini, yaşamı boyunca uyanık tuttu. Sanatçılık işlevinin öyle gürültüye getirilecek, reklam aracı yapılacak ve çıkar sağlanacak bir iş olmadığı, olmayacağı yolunda çevresini sürekli olarak uyardı. 

Bütün bu ve benzeri noktalardan yola çıkarak, Şefik Bursalı'nın adını taşıyan bir yarışmanın, hem bu ad nedeniyle isabetli bir seçim olduğunu, hem de ayrı bir özenle korunması ve sürdürülmesi gerekli bir etkinlik anlamı yansıttığını söylemek, abartı sayılmamalı. 

Burada Şefik Bursalı'nın, belki de benzeri sanatçılarda pek görülmeyen bir yanına dikkat çekmek gerekecektir: Şefik Bursalı, öğretici bir akademisyen olarak uzun yıllar, bir öğretim kurumu içinde görev yaptığı halde, bu öğreticilik misyonunu, içinde yer aldığı kurumun fanatik bir üyesi olma düzeyinde kullanmamıştı. Belki de bundan olacak, ilgisini ve dikkatini, geniş bir açı içinde tutmayı, bunu hep arka planda geliştirmeyi başarabilmişti. Yakın çevresinin -böyle bir yakın çevresi olmuş muydu?- ötesine de uzanabilmişti. Deyim yerindeyse, "anonim" bir hocaydı Bursalı; bu yönüyle, "Eşref Hoca"ya yakın düşer daha çok da. Hocalığın, bir kurum tarafından değil, mesleğe tutkuyla bağlılık sonucu elde edilebilecek saygın bir işlevle donanımlı olduğu kanısını, içinde hep sıcak tutuyor gibiydi.

Genel bir değerlendirmeyle izlenimci palete yakın görünüyor olsa da, sanat kitaplarında ilkeleri ve çerçevesi çizilmiş bir izlenimcilik değildi onun yaptığı; bu yönüyle de Eşref Üren'in yakınında bir yerde bulunduğu gözlemlenebilir. Demek ki, bir akım adamı değildi Şefik Bursalı. Sanatını böyle bir çerçeve içinde düşünmek, her zaman doğru bir değerlendirme olmuyor. 

Onun adına düzenlenen bir yarışma, bu bakımdan da anlamlı olmalı. Değişkenlik ve arayış gibi, her sanat yapıtı için başarı ölçütü olabilecek değerlerin varlığı, kendi adını taşıyan bir yarışmanın da özendirici koşulları olarak düşünülebilir. Sanat yapıtının soyluluğu, Şefik Bursalı'ya göre, sınıflandırma da alacağı yerle değil, temsil ettiği konumla özdeş olabilirdi ancak. 

Akımsal değerlerin, etkisini iyiden iyiye yumuşattığı bir ortamda, Şefik Bursalı'nın, neredeyse kendi kuşağının bireylerini bütünüyle kapsayan bu tutumu, yarışmada yapıtları sergilenen genç kuşak sanatçılarının sınır tanımayan eğilim ve arayışlarıyla da belli noktalarda örtüşmektedir. Başka yarışmalarda olduğu gibi, bu yarışmada da tema ve malzeme sınırlamasının söz konusu olmaması, bu bakımdan mantığına da uyuyor. 

Müze-ev'den yarışmaya, Şefik Bursalı adı, Türkiye'de ağırdan da olsa bir çizginin aşılma aşamasına gelindiğini kanıtlamaktadır. Bu yarışmanın resim sanatımızda saygın yer sahibi başka sanatçılar adına düzenlenecek yarışmalara ve etkinliklere öncülük yapmasını dilemek kalıyor geriye." / Prof. Dr. Kaya ÖZSEZGİN, Seçici Kurul Başkanı

 

1. Şefik Bursalı Resim Yarışması Sonuçları:

ÖDÜLLER
BAŞARI ÖDÜLÜ
MEHMET ALİ DOĞANANADOLU UYGARLIKLARI ÇEŞİTLEMELER II110x97Akrilik, Serigrafi
ADEVİYE ENDİRLİKVE SONUNDA SUSTURDUN O ÇIĞIRTKAN AŞKIMI130x100Tuval Üzerine Yağlı Boya
HAYRİ ESMERBUNALTI İMLERİ III150x120Tuval Üzerine Akrilik
TEŞVİK ÖDÜLÜ
İNCİ ÇAKMAKÇIFARELİ KÖYÜN KAVALCISI75x100 (Triptik)Tuval Üzerine Yağlı Boya
HAKAN ESMERBİR YERDE, BİRÇOK YER III110x120Tuval Üzerine Yağlı Boya
HAKKI ENGİN GİDERERKÜÇÜK BİR TARTIŞMA125x150Akrilik
SERGİLEME
NADİDE ACARİSİMSİZ80x100Kağıt Üzerine Karışık Teknik
M. ENVER AKMANERTOTEM II80x90Tuval Üzerine Akrilik
AYGÜN ARSLANBİR VAROLUŞ BİÇİMİ100x120Yağlı Boya
SİNAN AYBERİLETİŞİMSİZ NESNE148x149Tuval Üzerine Yağlı Boya
OĞUZ AYDINKÜSKÜN100x100Karışık Teknik
HELİN ZEYNEP AYTAÇSUÇLULUK100x120Tuval Üzerine Yağlı Boya
BENGÜ BAHARSANDALYEM112x117Karışık Teknik
AYŞEGÜL BAKIRBÜYÜK UMUTLAR130x90Tuval Üzerine Akrilik
ZUHAL BAYSAROTOPORTRE140x100Tuval Üzerine Yağlı Boya
YASEMİN COŞKUNDUYGUSAL YALITIM175x75Tuval Üzerine Yağlı Boya
UĞUR ÇALIŞKANVİRTÜEL GERÇEKLİK II120x100Tuval Üzerine Yağlı Boya
SÜLEYMAN ÇETESİMGE (YEŞİL BURSA)115x180Yağlı Boya
OĞUZ DEMİRPENCEREMDE GÜN BATIMI108.5x141Tuval Üzerine Akrilik
SERKAN DEMİRSEYİR90x165Yağlı Boya
REYHAN ELBİRLİLERİZLENME100x75Yağlı Boya
RUKİYE EPLİFİGÜRLER150x180Karışık Teknik
NUR GÖKBULUT27 AĞUSTOS VE SABAHI180x180
4(90x90)
Karışık Teknik
NUR GÖKBULUTAĞLAR90x90Karışık Teknik
BİRSEN GÜLTEKİNESKİZ DEFTERİ130x110Yağlı Boya
YAŞAR ALİ GÜNEŞRESSAMIN ARAYIŞLARI105X110Yağlı Boya
SEHER GÜNEYİSİMSİZ150x100Tuval Üzerine Akrilik
MEHMET GÜRBAYİSTANBUL'DAN81x90Duralit Üzerine Yağlı Boya
BARIŞ KARAPERDELER II160x160Karışık Teknik
SEZAİ KARAVENÜS, GELİNCİK, SARDUNYA, ELMALAR125x100Tuval Üzerine Yağlı Boya
TÜLAY ELGÜN KAYADORYALNIZ140x140Tuval Üzerine Yağlı Boya
KORAY KEKÜLLÜOĞLUYORUM165x140Tuval Üzerine Yağlı Boya
HASAN KIRANGEÇİTLER SERİSİ "DİRENİŞ"143x115Tuval Üzerine Yağlı Boya
OHAN KİREMİTÇİMELANKOLİ140x110Tuval Üzerine Yağlı Boya
MELEK KORAYAĞAÇLI KOMPOZİSYON144x195Tuval Üzerine Yağlı Boya
ORHAN KURMALIİSİMSİZ I80x100Tuval Üzerine Yağlı Boya
ÜNAL KUŞSALINCAKLI KIZ120x130Tuvale Preslenmiş Kağıt Üzerine Yağlı Boya
EMRE OKÇUERİSİMSİZ90x70Karışık Teknik
AYŞEGÜL ONURKADIN-ERKEK100x80 (Diptik)Karışık Teknik
ASLIHAN ÖNALİSİMSİZ180.5x142.5Tuval Üzerine Yağlı Boya
ABDULLAH CEM ÖZALİSİMSİZ101x101Karışık Teknik
ABDULLAH CEM ÖZALİSİMSİZ95x95Karışık Teknik
EMİNE ÖZTÜRKBEZİRGANBAŞI ABUZİTTİN100x80 Tuval Üzerine Yağlı Boya
MAHMUT ÖZTÜRKPODYUM VE VİTRİNLER ÜZERİNE YAZIT150x100Tuval Üzerine Karışık Teknik
MUSTAFA SEKBANSEVGİLİLER GÜNÜ120x120Tuval Üzerine Yağlı Boya
MELTEM SÖYLEMEZSERBEST II100x70Kağıt Üzerine Akrilik
M. ASIF M. TAHİRİSİMSİZ100x70Yağlı Boya
NİLO - NİLÜFER TOKAYİSİMSİZ II70x160Tuval Üzerine Akrilik + Yağlı Boya
MUSTAFA TOLGAÖLÜ DOĞA85x80Tuval Üzerine Akrilik
DEMET SANCAK TOPALOĞLUİSİMSİZ150x80Tuval Üzerine Karışık Teknik
KUBİLAY UZARİKİLEM150x170Tuval Üzerine Yağlı Boya
AYLA YILMAZNATÜRMORTLU PEYZAJ90x90Akrilik
SOYDAN YILMAZYAŞANMIŞLIK150x160Tuval Üzerine Karışık Teknik
PERUZE YİĞİTFİGÜRATİF80x70Tuval Üzerine Yağlı Boya