Katılım | 62. Devlet Resim ve Heykel Yarışması'na; Ankara, İstanbul ve İzmir'deki toplama merkezlerinden olmak üzere toplam 628 sanatçı 1007 eseri ile katılmış, 101 sanatçının 108 eseri sergilenmiştir. |
Seçici Kurul | - Prof. Kaya ÖZSEZGİN (Başkan) - Prof. Beril ANILANMERT - Prof. Zehra ÇOBANLI - Aydın ERKMEN - Prof. Zafer GENÇAYDIN - Prof. Meriç HIZAL - Prof. Dr. Hüsamettin KOÇAN - Prof. Remzi SAVAŞ - Seda MERAL (Güzel Sanatlar Gn. Md. Plastik Sanatlar Dairesi Başkanı) |
Katalog'dan;
Devlet Sergisi'ni Geleceğe Taşıyacak Köprüleri Kuralım - Prof. Kaya Özsezgin
"Devlet Resim ve Heykel Sergileri, ortalama altmış yıl gibi, kurumlaşma olgusu açısından küçümsenmeyecek bir zaman dilimini geride bırakmış bulunuyor. Bu zaman dilimi, üç kuşağın sanatsal etkinliğini ve bu kuşaklar arasındaki etkileşim akışını ortaya koyduğu gibi, önceki kuşaklardan çağdaş sanatımıza aktarılan oluşumun niteliği hakkında da somut ipuçları verir. Devlet sergileri, öncelikle Cumhuriyet Türkiyesinin kültürel yapılanmasında temel amaç olarak saptanan yansızlığı, eğilim ve anlayış ayrımı gözetmeksizin sanatçıları özgür üretime özendirici tutumu ön plana çıkardığı ve kuruluşundan bu yana, bu tutumundan ödün vermemeyi ilke haline getirdiği için, sanat ortamımızda bir "ölçüt" olma karakterini hep muhafaza etmekten yana olmuş, o nedenle de sanat çevresinin ilgi odağı olma özelliğine gölge düşürmek istememiştir. Ancak kurumların çevreden ve yaşanan koşullardan bağımsız bir konumları olmaması nedeniyle, yaşanan zamanla birlikte yeniden gözden geçirilmeleri, gelişen koşullara uyumlandırıcı önlemlerle donatılmaları gerekmektedir. Serginin yönetmelik maddelerinde zaman zaman yapılan değişiklikler, bu amaca yönelik olmuştur. Kısa bir süre önce, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü'nün girişimiyle toplanan danışma kurulu, devlet sergilerine yeni bir canlılık kazandırmak için birtakım önerilerde bulunmuştu. Bu önerilerin yaşama geçirilmesi yönünde birtakım hazırlıkların bulunduğunu biliyoruz. Hazırlıklar uygulama aşamasına geldiğinde, devlet sergilerinin yeni bir döneme gireceğinden, taşıdığı ismin ağırlığıyla uyumlu yeni bir ivme kazanacağından kuşkumuz yoktur.
1970'li yıllardan bu yana, her yıl biraz daha artan bir oranda devlet sergilerinin genç sanatçılara, özendirici ve katılımı daha olumlu yönde etkileyici bir olanak yaratmış olduğu görülüyor. Yarışma eyleminin genç sanatçıları ilgilendiren bir etkinlik olması, bu sergilere genç sanatçı kesiminden gelen talebin doğal olduğu sonucuna götürecektir bizi. Talep doğal olmasına doğaldır ama, genç sanatçıların uğraşlarını, çalışmalarını, başarılı yapıtlara prim verecek bir nesnellik ve sorumluluk içinde değerlendirmek de o kadar önemlidir. Öyle ki, bu değerlendirme, sanat ortamımızdaki genç sanatçı etkinliğinin başarı ve değer ölçülerini de sergiyle birlikte kurumlaştırabilsin, sergiye olan güveni pekiştirebilsin.
Kuşkusuz devlet sergileri, ülkemizde son yıllarda yoğun bir genleşme gösteren amatör sanatçı imajını özendirici olmaktan çok, ilerde daha büyük ölçekte üstleneceği sanatçılık sorumluluğunun ilk sinyallerini verebilenlere fırsat sağlayıcı olmalıdır. O nedenle, başvuruda bulunanların çalışmalarını ince bir elemeden geçirmenin, sağlıklı bir sonuç almak için gerekli olduğuna inanıyoruz.
Biraz geriye itilmiş görüntüsünden kurtulabilmesi, bu sergilere devletin verdiği desteği, koşullara uygun biçimde arttırmasına, tanıtımı canlandırmasına, katılımı özendirici yeni olanaklar yaratmasına ve özel girişimcilerin sanata yönelik yatırımlarım aratmayacak bir düzey kazanma yolunda her tür olanağın seferber edilmesine bağlıdır. Çağdaş dünyamızda sanat, artık pahalı bir yatırım olma aşamasına gelmektedir. Devletin plastik sanatlar alanında, neredeyse tek yatırımı olarak gündemdeki yerini koruması gereken bu etkinliği, yeniden boyutlandırıcı bir aşamaya getirmek, devlet koruyuculuğunu her zaman gözetmiş olan sanat dünyamıza, yeniden bir umut kapısı açmak anlamına gelecektir.
62. Devlet Resim ve Heykel Sergisine, üç katılım merkezimizde 628 sanatçı 1007 yapıtla katılmış, seçici kurulun değerlendirmesi sonucunda 101 sanatçının 108 yapıtı sergilenmeye değer görülmüş, dört ayrı dalda da toplam yirmi ödül saptanmıştır. Katılım düzeyi, Türkiye' de devlet sergilerinde yer almanın, genç sanatçılar açısından "hedef" olma özelliğini, dün olduğu gibi bugün de korumakta olduğunu gösteriyor. Sanat teknolojisi yönünden, resim, heykel, seramik, özgün baskı gibi dal ayrımlarının değerlendirmede küçümsenmeyecek sorunlar oluşturduğu bir ortamda, çağdaş gelişmelerin uzağında kalınmadığı sürece daha tutarlı sonuçlara gitmek mümkün olabilecektir.
Anlayış ya da eğilim ne olursa olsun, ciddi bir el emeğinin, çalışma disiplininin arkasında, sahibinin yaşam ve dünya görüşünün yer aldığım, dolayısıyla yorum özgünlüğüne bağlı bir ifade kapasitesinin geçerli olduğunu gösteren ipuçlarını taşımadığı sürece "başarılı" olmaya hiçbir yapıt yargılı olamayacaktır. Ortalama bakış açılarıyla yetinmek, ortalama ya da daha aşağı bir düzeyi kabullenmek anlamına gelir. Üretilen her işin arkasında, bir çalışma ve deneyim birikiminin bulunması, geleceğe yönelik tasarım ve araştırmalar için de vazgeçilmez bir güvence olacaktır.
Devlet sergilerine katılarak, yapıt vererek "şansını denemek" isteyenler, başarılı görülmenin bir güdülenme işi olmayacağım bilmeli ve çalışmalarım aşkınlık düzeyinde kalıcı yapacak olanakların araştırılması yönünde değerlendirmelidirler. Gözlem ve araştırma ufkunu geniş tutacak her girişim, sanatta başarıya ulaşmanın da yolunu açacak, yetinmek yerine "daha iyi" sini bulmanın bilinç ışığım yakacaktır.
62. Devlet Sergisi, kuşkusuz daha öncekiler gibi, yeni isimlerin belirlenmesinde, birtakım isimler üzerinde beliren umut parıltısının daha da keskinleşmesinde olumlu katkılar yaratmıştır. Serginin dikkatle gezilmesi, mukayeselerin gerçekçi ölçüler üzerinden yapılması halinde, bu katkıları gözlemlemek mümkün olabilecektir."
62. Devlet Resim ve Heykel Yarışması Sonuçları:
RESİM YARIŞMASI ÖDÜLLERİ | ||||
MUSTAFA SALİM AKTUĞ | YEŞİL-6 | 115x145 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | BAŞARI |
NUR GÖKBULUT | İÇİMDEKİ YENİ BEN | 80x80 (Diptik) | Karışık Malzeme | BAŞARI |
KEMAL GÜRBÜZ | ATIKLAR | 24x58 (6 adet) | Karışık Teknik | BAŞARI |
BORGA KANTÜRK | BANK | 90x120 | Duralit Üzerine Karışık Malzeme | BAŞARI |
CAN ÖZAL | BLA | 100X150 | Tuval Üzerine Karışık Teknik | BAŞARI |
GAMZE AKSOY | İSİMSİZ | 140x97 | Duralit Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
FERHUNDE ALGAÇ | İSİMSİZ | 80x100 | Tuval Üzerine Yağlı Boya, Akrilik | SERGİLEME |
İSMAİL ATEŞ | EVREN TASARIMLARI I | 150x200 | Tuval Üzerine Yağlı Boya, Akrilik | SERGİLEME |
MURAT ATEŞLİ | L.06 | 120x150 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
GÜLŞAH BAYRAKTAR | İSİMSİZ | 120x140 | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
İNCİ ÇAKMAKÇI | KIRMIZI BAŞLIKLI KIZ I | 200x175 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
MURAT ÇELİK | KOYU KARANLIK | 100x150 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
MEHMET ALİ DOĞAN | ANADOLU UYGARLIKLARI ÇEŞİTLEMELER SERİSİ I | 100x90 | Tuval Üzerine Akrilik, Serigrafi Baskı | SERGİLEME |
EMİNE YILDIZ DOYRAN | "İÇSELLİK" DİZİSİNDEN IX | 200x170 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
ADEVİYE ENDİRLİK | UÇUYORDUN… | 150x150 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
ADEVİYE ENDİRLİK | SONSUZLUĞUN KÖŞELERİ | 150x150 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
BÜLENT ERGÜN | DENİZ FENERİ II | 140x150 | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
YILDIZ ERSAĞDIÇ | SİYAHA DAİR İZ DÜŞÜMLER | 120x131 | Kağıt Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
DENİZ GÖKDUMAN | İSİMSİZ I | 140x100 | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
YAŞAR ALİ GÜNEŞ | İSİMSİZ | 100x110 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
BETÜL GÜNEY | İSİMSİZ | 131x100 | Tuval Üzerine Yağlı Boya, Akrilik | SERGİLEME |
HİDAYET GÜRLEYEN | DİLAY'IN ÇOCUK DÜNYASI II | 60x50 | Duralit Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
BEDRİ KARAYAĞMURLAR | KRİZ GÜNLERİ | 120x140 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
İLKNUR KOCABIYIK | İZ DÜŞÜMLER I | 70x50 (Diptik) | Tuval Üzerine Yağlı Boya, Akrilik | SERGİLEME |
ŞÜKRAN MERTCAN | ŞEHİR | 70x100 (Diptik) | Kağıt Üzerine Kalem, Sulu Boya | SERGİLEME |
MUSTAFA OKAN | DİNLE BENİ | 150x200 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
H. YAKUP ÖZTUNA | İDEA | 113x78 (Diptik) | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
MAHMUT ÖZTÜRK | GÜZELLİK KAVRAMINA BİR YAKLAŞIM YA DA HOUMOR | 150x100 | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
ENİS SAĞDUYU | YALNIZLIK | 100x120 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
AYŞE SAĞLAM | İSİMSİZ | 40x100 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
CENGİZ SAVAŞ | YÜREK SIKINTISI | 200x130 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
SEVİL SAYGI | İSİMSİZ | 107x144 | Karışık Teknik | SERGİLEME |
MUSTAFA SEKBAN | DEVRE ARASI | 100x120 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
MELTEM SÖYLEMEZ | SERBEST | 70x100 | Kağıt Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
MELTEM SÖYLEMEZ | SERBEST | 100x70 | Kağıt Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
ILGAZ ÖZGEN TOPCUOĞLU | OLASILIKLAR 3/A | 40x108 (3 parça) | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
ILGAZ ÖZGEN TOPCUOĞLU | OLASILIKLAR 2/B | 40x108 (3 parça) | Tuval Üzerine Karışık Teknik | SERGİLEME |
MURAT TÜRK | KAPANIM II | 159x100 | Tuval Üzerine Yağlı Boya, Akrilik | SERGİLEME |
ÖZGÜR YALIM | SAVAŞ NO:1 | 150x120 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
SEVİL YALIM | İSİMSİZ | 140x120 | Tuval Üzerine Yağlı Boya | SERGİLEME |
SOYDAN YILMAZ | YAŞANMIŞLIK | 150x140 | Tuval Üzerine Akrilik | SERGİLEME |
HEYKEL YARIŞMASI ÖDÜLLERİ | ||||
TURHAN ÇETİN | METAFOR | 115x35x26 | Demir, Taş | BAŞARI |
MUSTAFA KUNT | İSİMSİZ | 100x140x180 | Kumaş | BAŞARI |
SEVTAP ÖRGEL | - | 60.5x10.5x4.5 | Metal | BAŞARI |
YILDIZ ÖZER | İSİMSİZ | 124x9 | Ahşap, Metal | BAŞARI |
SEÇKİN PİRİM | METAMORPOZ/METAMORPHOSIS | 200x45x40 | Ahşap | BAŞARI |
MAHBUBE AKAR | MİTOZ (ÇOĞALMA) | 35x35x96 | Cam, Kağıt | SERGİLEME |
H. MUSTAFA AKKAYA | ÖĞLE GÜNEŞİ İÇİN ÖNERİLEN | 65x60x25 | Ahşap Yontu | SERGİLEME |
FÜGEN ATACAN | KOMPOZİSYON | 47x40x23 31x23x23 | Mermer Yontu | SERGİLEME |
TEZCAN BAHAR | DEVİNİM | 202x30x130 | Ahşap, Metal | SERGİLEME |
SERKAN BÖNCÜ | ATTRACTION II | 31x36x36 | Taş | SERGİLEME |
TANSEL ÇEBER | ÖZGÜRLÜK NESNELERİ | 200x200x140 | Taş, Metal | SERGİLEME |
FUNDA ÇETGİN | SAP(L)AN | 200x150 | Sunta, Metal | SERGİLEME |
SERKAN DEMİR | SALINIM | 61x53x48 | Demir | SERGİLEME |
MUSTAFA DUYULER | ADI BİLİNMEYEN SİYASİ MAHKUM | 200x200x150 | Karışık Teknik | SERGİLEME |
UMUT GÖNEN | İSİMSİZ | 120x50x140 | Metal | SERGİLEME |
ÜNSAL İÇÖZ | TEKNE | 175x70x65 | Metal | SERGİLEME |
L. BARIŞ KAYA | SERBEST | 30x30x172 | Metal | SERGİLEME |
CAN KÜÇÜKTEPEPINAR | İSİMSİZ | 30x15x30 | Mermer Yontu | SERGİLEME |
FİLİNTA ÖNAL | ELİF'İN KAĞNISI | 28x40x124 | Metal Kaynak | SERGİLEME |
HÜLYA TIKNAZ | KAFES ÖRGÜ | 59x39 | Kafes Tel | SERGİLEME |
DEVRİM ÖMER ÜNAL | İSİMSİZ | 85x45x40 | Ahşap Yontu | SERGİLEME |
ÖZGÜN BASKI YARIŞMASI ÖDÜLLERİ | ||||
GÜRAY İ. ÇIRAKMAN | FANTASTİK YARATIKLAR II | 50x50 | Kuru Kazıma Gravür | BAŞARI |
GAMZE İÇHEDEF | - | 100x70 | Tahta Baskı | BAŞARI |
AYŞEGÜL İZER | BALIK | 53.5x79 | Karma Renkli Gravür | BAŞARI |
SERDAR A. SEVEN | 2000 | 74x94 | Litografi | BAŞARI |
SABİRE SUSUZ | YAKAMOZA BATAN OTOPORTRE | 88x100 | Serigrafi | BAŞARI |
SERKAN ADIN | ASYALI KIZ | 116x86 | Ağaç Baskı | SERGİLEME |
M. ENVER AKMANER | DUNGANGA III | 96x65 | Serigrafi | SERGİLEME |
MURAT ATEŞLİ | HİYERARŞİ II | 90x70 | Çinko Gravür, Şablon Baskı | SERGİLEME |
H. MÜJDE AYAN | TEKNE I | 100x70 | Ağaç, Linol Baskı | SERGİLEME |
YUSUF ZİYA AYGEN | GÖLGE | 50x75 | Metal Gravür | SERGİLEME |
GÜLŞAH BAYRAKTAR | ALDATMACA | 48x41 | Metal Gravür | SERGİLEME |
HATİCE BENGİSU | DURUŞLAR II | 136x51 | Tahta Baskı | SERGİLEME |
GÜLPERİ ÇELİK | TEK PERDELİK OYUN | 83x59 | Linol Baskı | SERGİLEME |
DENİZ DALMAN | HEP DÜŞLERDE SEVDİM | 70x100 | Metal Gravür | SERGİLEME |
BEGÜM DİZİCİ | SERBEST ALNIMDA BİR TUTAM GÜNEŞ | 100x70 | Tahta Baskı | SERGİLEME |
MEHMET ALİ DOĞAN | ANADOLU VE SAYGI | 87x60 | Serigrafi | SERGİLEME |
HAYRİ ESMER | YAĞMALANMIŞ DÜŞLER | 86x68 | Gravür | SERGİLEME |
MUSTAFA HAYKIR | FIRTINA | 50x70 | Metal Gravür | SERGİLEME |
AYŞEGÜL İZER | AÇIK DENİZLERDE | 53.5x79 | Karma Renkli Gravür | SERGİLEME |
FEVZİ KAYGI | İSİMSİZ | 62.3x99.3 | Metal Gravür | SERGİLEME |
HASAN KIRAN | İSİMSİZ II | 145x85 | Ağaç Baskı | SERGİLEME |
GÖKHAN OKUR | İSİMSİZ | 55x55 | Serigrafi | SERGİLEME |
H. YAKUP ÖZTUNA | UNTITLED | 72.5x54.5 | Serigrafi | SERGİLEME |
UYGAR SÖZER | İSİMSİZ I | 57x77 | Mono Baskı | SERGİLEME |
GÜLTEKİN YILDIZ | ŞİŞEDE BALIK OLSAM | 72x60 | Ağaç Baskı | SERGİLEME |
SERAMİK YARIŞMASI ÖDÜLLERİ | ||||
İLKER EĞİ | İSİMSİZ | 20x40, 20x43 | Torna, Elle Şekillendirme | BAŞARI |
TUĞRUL EMRE FEYZOĞLU | - | 30x18 | Döküm-Porselen | BAŞARI |
HÜSEYİN ÖZÇELİK | KADINLAR 2 | 89x14 (2 parça) | Raku | BAŞARI |
MELAHAT ÖZTÜRK | HAYATIN İÇİNDEN | 25x60 | Döküm | BAŞARI |
HASAN ŞAHBAZ | DİRİLİŞ | 65x210x65 | Döküm | BAŞARI |
SENEM AKER | BALIK | 120x43x43 | Döküm, Raku | SERGİLEME |
DİLEK ALKAN | HABER | 33x37.5x2 | Plaka | SERGİLEME |
CEREN ATAY | - | D: 40 cm. | Sgrafitto Tekniği | SERGİLEME |
BURÇAK BİNGÖL | ACI | 80x80x7 | Plaka Elle Şekillendirme | SERGİLEME |
KAAN CANDURAN | KIRKE'LER | 80x70x10 | Raku | SERGİLEME |
ERCAN DURAL | GEOMETRİK İRDELEM | 130x130x30 | Döküm | SERGİLEME |
TUĞRUL EMRE FEYZOĞLU | - | 140x40x40 | Döküm-Raku | SERGİLEME |
BUKET GÜREL | TABAK | 47.5x13 | Çarkta Şekillendirme İndirgen Pişirim | SERGİLEME |
EKREM KULA | İKİLİ FİGÜR | 37x14x17 | Çamur Tornası | SERGİLEME |
MEHMET KUTLU | BEYAZ VE GRİLER | 179x28 | Porselen, Döküm, İnjeksiyon, Torna | SERGİLEME |
ERKUTER LEBLEBİCİ | ÜÇLEME | 56x12x8 | Raku, Elle Şekillendirme (Çamur, Metal) | SERGİLEME |
MÜRŞİT CEMAL ÖZCAN | ANARŞİ II | 43x43 | Raku | SERGİLEME |
S. SİBEL SEVİM | GÜNEŞ KURSLARI | 33x33 | Aplikasyon, Ajur | SERGİLEME |
OLGU SÜMENGEN | KİBELE | 110x90x20 | Döküm, Sırlı Pişirim | SERGİLEME |