Katılım | 72. Devlet Resim ve Heykel Yarışması'na; Ankara, İstanbul ve İzmir'deki toplama merkezlerinden olmak üzere 535 sanatçı 535 eserle katılmış, 73 sanatçının 73 eseri sergilenmiştir. |
Seçici Kurul | - Prof. Hüsamettin KOÇAN (Seçici Kurul Başkanı) - Habip AYDOĞDU - Prof. Sevim ÇİZER - Prof. Meriç HIZAL - Güngör İBLİKCİ - Prof. Dr. Fevzi KARAKOÇ - Prof. Aytaç KATI - Doç. Dr. Zeynep YASA YAMAN - Doç. Dr. Murat Sâlim TOKAÇ (Bakanlık Temsilcisi, Güzel Sanatlar Genel Müdürü) |
Sergi Mekânı | Ankara Resim ve Heykel Müzesi |
Sergi Görevlileri | Durmuş KOCAKAYA, Asuman OLTAN, Hatice KORKMAZ |
Fotoğraflar | Erhan GÜNEM |
Grafik Tasarım | Ferhat SONKUR |
Katalog Basım | Aralık, 2014 - Ankara |
Katalog'dan;
BİR GELECEK VİZYONU OLARAK DEVLET RESİM VE HEYKEL SERGİLERİ
"Farklı sanat eğilimlerini ayrım gözetmeden bir araya getirmek, demokratik bir tartışma ortamı yaratmak, sanatı ve sanatçıları ödüllendirmek amacıyla 1939 yılından bu yana düzenlenen Devlet Resim ve Heykel Sergisi, geçen 74 yıl içinde olgun sanatçılar kadar genç yetenekleri de destekleyerek kendi geleneğini oluşturmuş en uzun ömürlü sanat etkinliğidir.
Türkiye Cumhuriyeti kültür politikalarının çağdaş olanı ısrarla destekleme ve özendirme tavrını ortaya koyması açısından ayrı bir öneme sahip olan Devlet Resim Heykel Sergisi, zaman içinde defaatle gözden geçirilen şartnamesiyle yenilenmiş, güncellenerek sanat ortamındaki yerini ve önemini korumuştur. Sergiler aracılığıyla sağlanan bir başka katkı da Osmanlı'dan devralınan sanat birikiminin Cumhuriyet dönemi sanatçılarının eserleriyle zenginleştirilmesidir. Devletin sahip olduğu sanat koleksiyonların en büyük kaynağını Devlet Resim ve Heykel Sergileri'nde ödüllendirilen, sergilemeden satın alınan eserler oluşturmuş, İstanbul, Ankara ve İzmir'de açılan müzelerin çekirdeğini de bu koleksiyonlar oluşturmuştur. Gerçekten de geriye doğru bakıldığında devletin kültür yaşamında sanatın rolünü önemseyen ısrarının bir göstergesi olan bu organizasyon, son yıllarda özel sektörün sanat yönetimi ve sponsorluğunda atağa geçmesiyle bir ölçüde atıl kalmıştır. Farklı kurumlar tarafından projelendirilen sergiler/yarışmalarla mukayese edildiğinde devletin sahiplendiği bu önemli etkinliğin yeterince tanıtılmadığı, ödül alan sanatçıların kamu oyuna etkili biçimde sunulmadığı, ödül tutarlarının yeterli olamadığı yaygın bir görüştür.
Bununla birlikte seçici kurul çalışmaları sırasında gençlerin sergiye hala yoğun/ diri bir ilgi duyduğunu fark etmek, bu enerjiyi gerçek anlamda günümüz koşullarına uygun, devletin himayesinde saygın bir etkinlik haline getirmenin önemini yeniden hatırlatmıştır. Serginin şartnamesi, ödül tutarları, küratöryal ekibi, kataloğu, sergileme düzeni, tanıtımı, vd. yeniden yapılandırılmalı, günümüz sanat anlayışını ve sorunsallarını temsil eden bir görünüme kavuşturulmalıdır.
Seçici kurulun ortak görüşü, demokrasi tarihimizin sanat alanındaki en köklü etkinliği olan Devlet Resim Heykel Sergisi'nin çağın taleplerine yanıt verebilmesi, yeterli enerjiyi üretebilmesidir. Son yıllarda Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü'nün de farkettiği bu eksiklik, uzman görüşleriyle güncellenmeli, serginin tarihsel önemi ve sürdürülebilirliği korunmalıdır. Adındaki "resim" ve "heykel" ifadelerine rağmen zaman içerisinde duyulan gereksinim yüzünden sergi kapsamına seramik ve özgün baskı da eklenmiş, bu alanlarda ödüller konulmuştu. Ama daha çok tekniğe bağlı bu sınıflandırma, günümüzde sanatçıların kendilerini özgürce ifade etmeleri açısından yetersiz kalırken çağdaş sanatın sergide temsil edilmesini de kısıtlamaktadır. Nitekim seçici kurul, şartnamenin gereklerini gözetmek zorunda kaldığında resim, heykel, seramik, özgünbaskı ayrımlarına karşın, katılımcıların bu başlıklar altında tanımlanamayacak işlerini değerlendirmekte oldukça zorlanmıştır. Bu çelişkinin işaret ettiği sonuç, serginin disiplinlerarası geçişkenliğe sınırlar koymuş görünen "resim ve heykel" adının ve yapısının yeniden düşünülmesi, içeriği, yöntemi, teşhiri ve küratöryal yapısı etrafında kapsamlı akademik/profesyonel görüşlere yer verilmesinin gerekliliğidir.
Resmi bürokrasi iyi niyetli çabalarını, zorunlu statik konumlarının üstesinden gelerek de sürdürmeli, sanatçılara çağın dinamizmine uygun, değişim ve dönüşümleri takip edebilmeyi mümkün kılan, yaratıcılığın sınırlandırılmadığı, çoklu bir sanat ortamı sağlamayı başarmalıdır.
Bu vesileyle tüm katılımcıları, eserleri sergilenen ve ödül alan sanatçıları içtenlikle kutlar, yaratıcılıklarının ve başarılarının devamını dileriz. Organizasyonun yükünü üstlenen Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü personeline emekleri için teşekkür ederiz." / Prof. Hüsamettin KOÇAN, Seçici Kurul Başkanı
72. Devlet Resim ve Heykel Yarışması Sonuçları
SANATÇININ ADI SOYADI | ESERİN ADI | TEKNİĞİ | ÖLÇÜSÜ(cm) | KATILDIĞI DAL | SONUÇ |
ZEHRA GÖRDÜREN | ARKADAŞ | YB | 70 X 85 | RESİM | SERGİ |
MERİH TEKİN BENDER | ÜVERCİNKA | AKRİLİK | 95 X 125 | RESİM | SERGİ |
NURİ ASLAN | AKRİLİK | 75 X 75 | RESİM | SERGİ | |
ÖZLEN YÜCELMİŞ | İSİMSİZ | KARIŞIK | 70 X 120 | RESİM | SERGİ |
BATURAL CIRIK | GÖKYÜZÜNE DÜŞTÜKTEN SONRA | KONTRPLAK ÜZ. KARIŞIK | 130 X 110 | RESİM | SERGİ |
SALİM YILMAZ | ZİNCİRLER | YB | 90 X 120 | RESİM | ÖDÜL |
MÜRÜVVET KÖKER | ÇAY | YB | 100 X 70 | RESİM | SERGİ |
BİRGÜL ERGÜN | YERDEKİ YILDIZLAR | AKRİLİK | 85 X 125 | RESİM | SERGİ |
GÜZİDE GÜNDÜZ | DOĞADAKİ DAYANIŞMA#6 | T.Ü.AKRİLİK | 130 X 150 | RESİM | SERGİ |
AHMET ALBAYRAK | YÜKSEK MASUMİYET | T.Ü.KARIŞIK TEKNİK | 100 X 150 | RESİM | ÖDÜL |
ERSİN UYSAL | YANSIMADAKİ BEDENİN HALLERİ | KARIŞIK TEKNİK (AKRİLİK, Y.BOYA, 22 AYAR ALTIN VARAK,FÜME CAM | 150 X 150 | RESİM | SERGİ |
EMİNE KARATAŞ | İZLER | T.Ü.AKRİLİK VE YAĞLI BOYA | 110 X 150 | RESİM | SERGİ |
RAİFE TOKYÜREK | KAFES | T.Ü.KARIŞIK TEKNİK | 115 X 150 | RESİM | SERGİ |
HATİCE SEHER ÜNAL | ŞEHİR PLANI 1 | T.Ü.KARIŞIK TEKNİK | 100 X 150 | RESİM | SERGİ |
ABDÜLKERİM BOZAN | ADEMİN KABURGASI | T.Ü.KARIŞIK TEKNİK | 100 X 100 | RESİM | SERGİ |
MEHMET YOLDAN AKTÜRK | GÖKYÜZÜ ŞEHRİ | AKRİLİK | 200 X 130 | RESİM | SERGİ |
İSMAİL ATEŞ | EVREN TASARIMI(GRİ) | TUVAL ÜZERİNE YAĞLI BOYA VE AKRİLİK | 195 X 195 | RESİM | ÖDÜL |
RİVEYDA ŞEKERLİ | İSİMSİZ | T/YB | 200 X 160 | RESİM | SERGİ |
AYŞE BİLİR | MOZAİK | T/KARIŞIK TEKNİK | 120 X 150 | RESİM | SERGİ |
BENGİSU MUAZZEZ KURTULUŞ | YARI-M | T/KARIŞIK TEKNİK | 100 X 170 | RESİM | SERGİ |
GÖKCEM MERYEM KILIÇ | İSİMSİZ | KARIŞIK TEKNİK | 68,5 X 50/2,5 | RESİM | SERGİ |
FEYZİ ÇELİKTEN | DÜZENSİZLİKTE DÜZEN | KARIŞIK TEKNİK | 150 X 150 | RESİM | SERGİ |
MEHMET ALİ DOĞAN | SINIRLANMIŞ ALANLAR CENNETİN GÜNAHKARI | T/AKRİLİK | 123 X 108 | RESİM | SERGİ |
SAADET METİN | KARIŞIK HALLER UMUDA YOLCULUK | MUKAVVA ÜZERİNE Y.B. | 115 X 198 | RESİM | SERGİ |
EBRU TUZCU | KARDEŞ- İZ | AHŞAP Ü. KARIŞIK TEKNİK | 40 X 96 | RESİM | SERGİ |
SEVAL ŞENER | BİR AKIŞA YERLEŞME | T. BEZİ Ü. DİJİTAL BASKI | 41 X 12 X 34 | RESİM | SERGİ |
SANATÇININ ADI SOYADI | ESERİN ADI | TEKNİĞİ | ÖLÇÜSÜ(cm) | KATILDIĞI DAL | SONUÇ | DRC |
MERT TAŞKIN DEMİR | FİGÜR | POLYESTER DÖKÜM | 77 X 45 X 35 | HEYKEL | SERGİ | |
NEDA İSMAİL ATAR | TOHUM | DOĞRUDAN (METAL) BİÇİMLENDİRME | 40 X 35 X 30 | HEYKEL | SERGİ | |
DERVİŞ ERGÜN | AKIL İLE RUHUN BİRLİĞİ | AHŞAP | 110 X 30 X 15 | HEYKEL | SERGİ | |
SEMA OKAN TOPAÇ | UMUT ETMEK | PATE DE VERRE CAM ŞEK. TEK. | 100 X 45 X 20 | HEYKEL | ÖDÜL | |
SERDAR KAYNAK | HERŞEYE RAĞMEN | MERMER YONTU | 78 X 37 X 26 | HEYKEL | ÖDÜL | |
YILDIZ GÜNER | AHŞAP YONTU | FİGÜR 100X20X10 KAİDE 110X20X24 | HEYKEL | SERGİ | ||
RENGİN SOLMAZ SÖNMEZ | 72,5 | KARIŞIK TEKNİK | 190 X 170 | HEYKEL | SERGİ | |
TURGAY TOPÇU | YERYÜZÜN İÇ HALLERİ III | METAL KAYNAK | 170 X 90 X75 | HEYKEL | SERGİ | |
GÜRAY MORGÜL | YILDIZLAR | METAL | 155 X 155 X 145 | HEYKEL | SERGİ | |
HASAN ŞAHBAZ | DÜŞ | PLEKSİGLON LAZER KESİM | 16 X 47 X 43 | HEYKEL | SERGİ | |
BİRSEN GÜLTEKİN | HAYAT BAYRAM OLSA İKİ | KARIŞIK TEKNİK ŞEKER | YARIÇAP 21 | HEYKEL | SERGİ | |
ŞULE ÖZKAN | İÇİNDEKİ PİSLİK | KARIŞIK | 15 X 53 X 92 | HEYKEL | ÖDÜL | 1/2 |
N. FİGEN TEK ALTUN | BİRLEŞME | MERMER | 60 X 60 X 30 | HEYKEL | SERGİ | |
BİRNUR DERYA GEYLANİ | SULH | CAM VE KARIŞIK TEKNİK | 25 X 25 X 45 | HEYKEL | SERGİ | |
SERDAR DOVAN | ÖZGÜRLÜK | AHŞAP KARIŞIK | 90 X 34 X 34 | HEYKEL | SERGİ | |
BATIKAN BURAK BOSTANCI | TUTSAK | POLYESTER KARIŞIK TEKNİK | 80 X 28,5 X 23 | HEYKEL | SERGİ | |
MERT KAAN BURNAZ | İSİMSİZ | MERMER | 70 X 56 X 20 | HEYKEL | SERGİ | |
VOLKAN DOĞAN | ANADOLU | KARIŞIK TEKNİK(AHŞAP METAL TAŞ) | 200 X 115 X 82 | HEYKEL | SERGİ | |
SANEM TUFAN | UYKU KARDEŞİM | METAL İLE KARIŞIK | 150 X 85 X 49 | HEYKEL | SERGİ | |
İZZET TEMEL | ZAMANIN DÖNGÜSÜ | METAL ERİTME | 100 X 85 X 45 | HEYKEL | SERGİ | |
SONER ÖZDEMİR | BİZ’İN YOLCULUĞU | MERMET YONTU BAKIR TEL LEHİM | 48 X 65 X 36 | HEYKEL | ÖDÜL | ½ |
SANATÇININ ADI SOYADI | ESERİN ADI | TEKNİĞİ | ÖLÇÜSÜ(cm) | KATILDIĞI DAL | SONUÇ |
OYA AŞAN YÜKSEL | İSİMSİZ | KALIPLA VE ELLE ŞEK. | 200 X 200 | SERAMİK | SERGİ |
BELGİN AKBABA | GİDECEKSİN AMA NEREYE | ELLE ŞEK. | 45 X 31 X 23 | SERAMİK | ÖDÜL |
AYKUT HIZLIOK | SICAK DUVARLAR | ELLE ŞEK. | 40 X 13 X 20 | SERAMİK | SERGİ |
FADEN SUZAN KUDSİOĞLU | YAŞAMA DAİR III | DÖKÜM SERAMİK | 25 X 25 - (5 ADET) | SERAMİK | SERGİ |
YEŞİM BAYRAK | EMPATİ VE TOLERANS | KARIŞIK TEKNİK | 57 X 35 X 25 - 70 X 27 X 27 | SERAMİK | SERGİ |
HASAN ŞAHBAZ | ORGANİK BİRLİK | DÖKÜM | 70 X 140 X 70 | SERAMİK | SERGİ |
SEYHAN YILMAZ | BİRLİKTELİK | ELLE ŞEKİLLENDİRME | 18 X 43 | SERAMİK | SERGİ |
OLGU SÜMENGEN BERKER | ÇÖZÜLME | SERBEST ŞEKİLLENDİRME | 21,5 X 21,5 X 67 | SERAMİK | SERGİ |
FERİT CİHAT SERTKAYA | DOĞUŞ | ELLE ŞEKİLLENDİRME | 70 X 30 X 28 | SERAMİK | SERGİ |
MİRAY ÜNAL | “SİETE” (YEDİ) | RAKU PİŞİRİM TEKNİĞİ | 33 X 10 | SERAMİK | SERGİ |
MEHTAP MORKOÇ | #KİMLİKSİZ#AN#UYUM#ZAMAN#SADE#HEP# | ELLE ŞEKİLLENDİRME AHŞAP MASA | 60 X 36 X 92 | SERAMİK | ÖDÜL |
EZGİ HAKAN VERDU MARTİNEZ | KARDEŞLİĞİN RENKLERİ | RENKLENDİRİLMİŞ PORSELEN TELLERLE ÖRGÜ | 120 X 90 | SERAMİK | SERGİ |
DUYGU KAHRAMAN | BULUTLARI BEKLERKEN | SERBEST ELLE ŞEKİLLENDİRME | 20 X 14 X 44 | SERAMİK | ÖDÜL |
AYŞE ERGÜNER | İZ | DÖKÜM VE ELLE ŞEKİLLENDİRME | 80 X 51 | SERAMİK | SERGİ |
SANATÇININ ADI SOYADI | ESERİN ADI | TEKNİĞİ | ÖLÇÜSÜ(cm) | KATILDIĞI DAL | SONUÇ |
NİLGÜN KILINÇASLAN | GİZEMLİ TAŞLAR | A.BASKI | 70X50 | ÖZ.BAS. | SERGİ |
A.GÜLÇİN GÜNAYDIN | DİRİLİK SARHOŞLUĞU | A.BASKI | 102X73 | ÖZ.BAS. | SERGİ |
ZEHRA ÇİÇEK | İSİMSİZ | A.BASKI | 82X62 | ÖZ.BAS. | SERGİ |
AYSIN AKAY | KOMPOZİSYON | A.BASKI | 120X80(94X66) | ÖZ.BAS. | SERGİ |
SELVİHAN KILIÇ | AĞAÇ-ŞABLON BASKI | 60X120 | ÖZ.BAS. | SERGİ | |
ÖZLEM HABİBEMUTAF BÜYÜKARMAN | ARAMIZDA | ÖZGÜN BASKI | 70X100 | ÖZ.BAS. | SERGİ |
ASLIHAN TATLIGİL | İSİMSİZ | MONOTİPİ ÖZGÜN BASKI | 50X70 | ÖZ.BAS. | SERGİ |
GÖZDE UMUR | MONOTİPİ ÖZGÜN BASKI | 50X71 | ÖZ.BAS. | SERGİ | |
HASAN KIRAN | ARAYIŞ VII X İAN | AĞAÇ BASKI | 85X120 | ÖZ.BAS. | ÖDÜL |
OZAN BİLGİNER | BİRLİKTE YAŞAM | SERİGRAFİ | 85/115 | ÖZ.BAS. | ÖDÜL |
DENİZ KÖSE | İSİMSİZ | LİNOLYUM | 90X60 | ÖZ.BAS. | SERGİ |
F. DUYGU SİNAN | İSİMSİZ | YÜKSEK LİNOL BASKI | 75 X 200 | ÖZ.BAS. | ÖDÜL |