72. Devlet Resim ve Heykel Yarışması Sergisi Kataloğu

01/01/2022
10/01/2022
Devlet, Resim, Heykel, Yarışması, Sergisi, Kataloğu, 72, Güzel, Sanatlar, Genel, Müdürlüğü, GSGM, ARHM, KTB
Katılım72. Devlet Resim ve Heykel Yarışması'na; Ankara, İstanbul ve İzmir'deki toplama merkezlerinden olmak üzere 535 sanatçı 535 eserle katılmış, 73 sanatçının 73 eseri sergilenmiştir.
Seçici Kurul

- Prof. Hüsamettin KOÇAN (Seçici Kurul Başkanı)

- Habip AYDOĞDU

- Prof. Sevim ÇİZER

- Prof. Meriç HIZAL

- Güngör İBLİKCİ

- Prof. Dr. Fevzi KARAKOÇ

- Prof. Aytaç KATI

- Doç. Dr. Zeynep YASA YAMAN

- Doç. Dr. Murat Sâlim TOKAÇ (Bakanlık Temsilcisi, Güzel Sanatlar Genel Müdürü)

Sergi MekânıAnkara Resim ve Heykel Müzesi
Sergi GörevlileriDurmuş KOCAKAYA, Asuman OLTAN, Hatice KORKMAZ
FotoğraflarErhan GÜNEM
Grafik TasarımFerhat SONKUR
Katalog BasımAralık, 2014 - Ankara

Katalog'dan;

BİR GELECEK VİZYONU OLARAK DEVLET RESİM VE HEYKEL SERGİLERİ

"Farklı sanat eğilimlerini ayrım gözetmeden bir araya getirmek, demokratik bir tartışma ortamı yaratmak, sanatı ve sanatçıları ödüllendirmek amacıyla 1939 yılından bu yana düzenlenen Devlet Resim ve Heykel Sergisi, geçen 74 yıl içinde olgun sanatçılar kadar genç yetenekleri de destekleyerek kendi geleneğini oluşturmuş en uzun ömürlü sanat etkinliğidir.

Türkiye Cumhuriyeti kültür politikalarının çağdaş olanı ısrarla destekleme ve özendirme tavrını ortaya koyması açısından ayrı bir öneme sahip olan Devlet Resim Heykel Sergisi, zaman içinde defaatle gözden geçirilen şartnamesiyle yenilenmiş, güncellenerek sanat ortamındaki yerini ve önemini korumuştur. Sergiler aracılığıyla sağlanan bir başka katkı da Osmanlı'dan devralınan sanat birikiminin Cumhuriyet dönemi sanatçılarının eserleriyle zenginleştirilmesidir. Devletin sahip olduğu sanat koleksiyonların en büyük kaynağını Devlet Resim ve Heykel Sergileri'nde ödüllendirilen, sergilemeden satın alınan eserler oluşturmuş, İstanbul, Ankara ve İzmir'de açılan müzelerin çekirdeğini de bu koleksiyonlar oluşturmuştur. Gerçekten de geriye doğru bakıldığında devletin kültür yaşamında sanatın rolünü önemseyen ısrarının bir göstergesi olan bu organizasyon, son yıllarda özel sektörün sanat yönetimi ve sponsorluğunda atağa geçmesiyle bir ölçüde atıl kalmıştır. Farklı kurumlar tarafından projelendirilen sergiler/yarışmalarla mukayese edildiğinde devletin sahiplendiği bu önemli etkinliğin yeterince tanıtılmadığı, ödül alan sanatçıların kamu oyuna etkili biçimde sunulmadığı, ödül tutarlarının yeterli olamadığı yaygın bir görüştür.

Bununla birlikte seçici kurul çalışmaları sırasında gençlerin sergiye hala yoğun/ diri bir ilgi duyduğunu fark etmek, bu enerjiyi gerçek anlamda günümüz koşullarına uygun, devletin himayesinde saygın bir etkinlik haline getirmenin önemini yeniden hatırlatmıştır. Serginin şartnamesi, ödül tutarları, küratöryal ekibi, kataloğu, sergileme düzeni, tanıtımı, vd. yeniden yapılandırılmalı, günümüz sanat anlayışını ve sorunsallarını temsil eden bir görünüme kavuşturulmalıdır.

Seçici kurulun ortak görüşü, demokrasi tarihimizin sanat alanındaki en köklü etkinliği olan Devlet Resim Heykel Sergisi'nin çağın taleplerine yanıt verebilmesi, yeterli enerjiyi üretebilmesidir. Son yıllarda Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü'nün de farkettiği bu eksiklik, uzman görüşleriyle güncellenmeli, serginin tarihsel önemi ve sürdürülebilirliği korunmalıdır. Adındaki "resim" ve "heykel" ifadelerine rağmen zaman içerisinde duyulan gereksinim yüzünden sergi kapsamına seramik ve özgün baskı da eklenmiş, bu alanlarda ödüller konulmuştu. Ama daha çok tekniğe bağlı bu sınıflandırma, günümüzde sanatçıların kendilerini özgürce ifade etmeleri açısından yetersiz kalırken çağdaş sanatın sergide temsil edilmesini de kısıtlamaktadır. Nitekim seçici kurul, şartnamenin gereklerini gözetmek zorunda kaldığında resim, heykel, seramik, özgünbaskı ayrımlarına karşın, katılımcıların bu başlıklar altında tanımlanamayacak işlerini değerlendirmekte oldukça zorlanmıştır. Bu çelişkinin işaret ettiği sonuç, serginin disiplinlerarası geçişkenliğe sınırlar koymuş görünen "resim ve heykel" adının ve yapısının yeniden düşünülmesi, içeriği, yöntemi, teşhiri ve küratöryal yapısı etrafında kapsamlı akademik/profesyonel görüşlere yer verilmesinin gerekliliğidir.

Resmi bürokrasi iyi niyetli çabalarını, zorunlu statik konumlarının üstesinden gelerek de sürdürmeli, sanatçılara çağın dinamizmine uygun, değişim ve dönüşümleri takip edebilmeyi mümkün kılan, yaratıcılığın sınırlandırılmadığı, çoklu bir sanat ortamı sağlamayı başarmalıdır.

Bu vesileyle tüm katılımcıları, eserleri sergilenen ve ödül alan sanatçıları içtenlikle kutlar, yaratıcılıklarının ve başarılarının devamını dileriz. Organizasyonun yükünü üstlenen Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü personeline emekleri için teşekkür ederiz." / Prof. Hüsamettin KOÇAN, Seçici Kurul Başkanı
 

72. Devlet Resim ve Heykel Yarışması Sonuçları 

SANATÇININ ADI SOYADIESERİN ADITEKNİĞİÖLÇÜSÜ(cm)KATILDIĞI DALSONUÇ
ZEHRA GÖRDÜRENARKADAŞYB70 X 85RESİMSERGİ
MERİH TEKİN BENDERÜVERCİNKAAKRİLİK95 X 125RESİMSERGİ
NURİ ASLAN AKRİLİK75 X 75RESİMSERGİ
ÖZLEN YÜCELMİŞİSİMSİZKARIŞIK70 X 120RESİMSERGİ
BATURAL CIRIKGÖKYÜZÜNE DÜŞTÜKTEN SONRAKONTRPLAK ÜZ. KARIŞIK130 X 110RESİMSERGİ
SALİM YILMAZZİNCİRLERYB90 X 120RESİMÖDÜL
MÜRÜVVET KÖKERÇAYYB100 X 70RESİMSERGİ
BİRGÜL ERGÜNYERDEKİ YILDIZLARAKRİLİK85 X 125RESİMSERGİ
GÜZİDE GÜNDÜZDOĞADAKİ DAYANIŞMA#6T.Ü.AKRİLİK130 X 150RESİMSERGİ
AHMET ALBAYRAKYÜKSEK MASUMİYETT.Ü.KARIŞIK TEKNİK100 X 150RESİMÖDÜL
ERSİN UYSALYANSIMADAKİ BEDENİN HALLERİKARIŞIK TEKNİK (AKRİLİK, Y.BOYA, 22 AYAR ALTIN VARAK,FÜME CAM150 X 150RESİMSERGİ
EMİNE  KARATAŞİZLERT.Ü.AKRİLİK VE YAĞLI BOYA110 X 150RESİMSERGİ
RAİFE TOKYÜREKKAFEST.Ü.KARIŞIK TEKNİK115 X 150RESİMSERGİ
HATİCE SEHER ÜNALŞEHİR PLANI 1T.Ü.KARIŞIK TEKNİK100 X 150RESİMSERGİ
ABDÜLKERİM BOZANADEMİN KABURGASIT.Ü.KARIŞIK TEKNİK100 X 100RESİMSERGİ
MEHMET YOLDAN AKTÜRKGÖKYÜZÜ ŞEHRİAKRİLİK200 X 130RESİMSERGİ
İSMAİL ATEŞEVREN TASARIMI(GRİ)TUVAL ÜZERİNE YAĞLI BOYA VE AKRİLİK195 X 195RESİMÖDÜL
RİVEYDA ŞEKERLİİSİMSİZT/YB200 X 160RESİMSERGİ
AYŞE BİLİRMOZAİKT/KARIŞIK TEKNİK120 X 150RESİMSERGİ
BENGİSU MUAZZEZ KURTULUŞYARI-MT/KARIŞIK TEKNİK100 X 170RESİMSERGİ
GÖKCEM  MERYEM KILIÇİSİMSİZKARIŞIK TEKNİK68,5 X 50/2,5RESİMSERGİ
FEYZİ ÇELİKTENDÜZENSİZLİKTE DÜZENKARIŞIK TEKNİK150 X 150RESİMSERGİ
MEHMET ALİ DOĞANSINIRLANMIŞ ALANLAR CENNETİN GÜNAHKARIT/AKRİLİK123 X 108RESİMSERGİ
SAADET METİNKARIŞIK HALLER UMUDA YOLCULUKMUKAVVA ÜZERİNE Y.B.115 X 198RESİMSERGİ
EBRU TUZCUKARDEŞ- İZAHŞAP Ü. KARIŞIK TEKNİK40 X 96RESİMSERGİ
SEVAL ŞENERBİR AKIŞA YERLEŞMET. BEZİ Ü. DİJİTAL BASKI41 X 12 X 34RESİMSERGİ
SANATÇININ ADI SOYADIESERİN ADITEKNİĞİÖLÇÜSÜ(cm)KATILDIĞI DALSONUÇDRC
MERT TAŞKIN DEMİRFİGÜRPOLYESTER DÖKÜM77 X 45 X 35HEYKELSERGİ 
NEDA İSMAİL ATARTOHUMDOĞRUDAN (METAL) BİÇİMLENDİRME40 X 35 X 30HEYKELSERGİ 
DERVİŞ ERGÜNAKIL İLE RUHUN BİRLİĞİAHŞAP110 X 30 X 15HEYKELSERGİ 
SEMA OKAN TOPAÇUMUT ETMEKPATE DE VERRE CAM ŞEK. TEK.100 X 45 X 20HEYKELÖDÜL 
SERDAR KAYNAKHERŞEYE RAĞMENMERMER YONTU78 X 37 X 26HEYKELÖDÜL 
YILDIZ GÜNER AHŞAP YONTUFİGÜR 100X20X10 KAİDE 110X20X24HEYKELSERGİ 
RENGİN SOLMAZ SÖNMEZ72,5KARIŞIK TEKNİK190 X 170HEYKELSERGİ 
TURGAY TOPÇUYERYÜZÜN İÇ HALLERİ IIIMETAL KAYNAK170 X 90 X75HEYKELSERGİ 
GÜRAY MORGÜLYILDIZLARMETAL155 X 155 X 145HEYKELSERGİ 
HASAN ŞAHBAZDÜŞPLEKSİGLON LAZER KESİM16 X 47 X 43HEYKELSERGİ 
BİRSEN GÜLTEKİNHAYAT BAYRAM OLSA İKİKARIŞIK TEKNİK ŞEKERYARIÇAP 21HEYKELSERGİ 
ŞULE ÖZKANİÇİNDEKİ PİSLİKKARIŞIK15 X 53 X 92HEYKELÖDÜL1/2
N. FİGEN TEK ALTUNBİRLEŞMEMERMER60 X 60 X 30HEYKELSERGİ 
BİRNUR DERYA GEYLANİSULHCAM VE KARIŞIK TEKNİK25 X 25 X 45HEYKELSERGİ 
SERDAR DOVANÖZGÜRLÜKAHŞAP KARIŞIK90 X 34 X 34HEYKELSERGİ 
BATIKAN BURAK BOSTANCITUTSAKPOLYESTER KARIŞIK TEKNİK80 X 28,5 X 23HEYKELSERGİ 
MERT KAAN BURNAZİSİMSİZMERMER70 X 56 X 20HEYKELSERGİ 
VOLKAN DOĞANANADOLUKARIŞIK TEKNİK(AHŞAP METAL TAŞ)200 X 115 X 82HEYKELSERGİ 
SANEM TUFANUYKU KARDEŞİMMETAL İLE KARIŞIK150 X 85 X 49HEYKELSERGİ 
İZZET TEMELZAMANIN DÖNGÜSÜMETAL ERİTME100 X 85 X 45HEYKELSERGİ 
SONER ÖZDEMİRBİZ’İN YOLCULUĞUMERMET YONTU BAKIR TEL LEHİM48 X 65 X 36HEYKELÖDÜL½
SANATÇININ ADI SOYADIESERİN ADITEKNİĞİÖLÇÜSÜ(cm)KATILDIĞI DALSONUÇ
OYA AŞAN YÜKSELİSİMSİZKALIPLA VE ELLE ŞEK. 200 X 200SERAMİKSERGİ
BELGİN AKBABAGİDECEKSİN AMA NEREYEELLE ŞEK. 45 X 31 X 23SERAMİKÖDÜL
AYKUT HIZLIOKSICAK DUVARLARELLE ŞEK.40 X 13 X 20SERAMİKSERGİ
FADEN SUZAN KUDSİOĞLUYAŞAMA DAİR IIIDÖKÜM SERAMİK25 X 25 -  (5 ADET)SERAMİKSERGİ
YEŞİM  BAYRAKEMPATİ VE TOLERANSKARIŞIK TEKNİK57 X 35 X 25 - 70 X 27 X 27SERAMİKSERGİ
HASAN ŞAHBAZORGANİK BİRLİKDÖKÜM70 X 140 X 70 SERAMİKSERGİ
SEYHAN YILMAZBİRLİKTELİKELLE ŞEKİLLENDİRME18 X 43 SERAMİKSERGİ
OLGU SÜMENGEN BERKERÇÖZÜLMESERBEST ŞEKİLLENDİRME21,5 X 21,5 X 67 SERAMİKSERGİ
FERİT CİHAT SERTKAYADOĞUŞELLE ŞEKİLLENDİRME70 X 30 X 28 SERAMİKSERGİ
MİRAY ÜNAL“SİETE” (YEDİ)RAKU PİŞİRİM TEKNİĞİ33 X 10 SERAMİKSERGİ
MEHTAP MORKOÇ#KİMLİKSİZ#AN#UYUM#ZAMAN#SADE#HEP#ELLE ŞEKİLLENDİRME AHŞAP MASA60 X 36 X 92SERAMİKÖDÜL
EZGİ HAKAN VERDU MARTİNEZKARDEŞLİĞİN RENKLERİRENKLENDİRİLMİŞ PORSELEN TELLERLE ÖRGÜ120 X 90SERAMİKSERGİ
DUYGU KAHRAMANBULUTLARI BEKLERKENSERBEST ELLE ŞEKİLLENDİRME20  X 14 X 44SERAMİKÖDÜL
AYŞE ERGÜNERİZDÖKÜM VE ELLE ŞEKİLLENDİRME80 X 51SERAMİKSERGİ
SANATÇININ ADI SOYADIESERİN ADITEKNİĞİÖLÇÜSÜ(cm)KATILDIĞI DALSONUÇ
NİLGÜN KILINÇASLANGİZEMLİ TAŞLARA.BASKI70X50ÖZ.BAS.SERGİ
A.GÜLÇİN GÜNAYDINDİRİLİK SARHOŞLUĞUA.BASKI102X73ÖZ.BAS.SERGİ
ZEHRA ÇİÇEKİSİMSİZA.BASKI82X62ÖZ.BAS.SERGİ
AYSIN AKAYKOMPOZİSYONA.BASKI120X80(94X66)ÖZ.BAS.SERGİ
SELVİHAN KILIÇ AĞAÇ-ŞABLON BASKI60X120ÖZ.BAS.SERGİ
ÖZLEM HABİBEMUTAF BÜYÜKARMANARAMIZDAÖZGÜN BASKI70X100ÖZ.BAS.SERGİ
ASLIHAN TATLIGİL İSİMSİZMONOTİPİ ÖZGÜN BASKI50X70ÖZ.BAS.SERGİ
GÖZDE UMUR MONOTİPİ ÖZGÜN BASKI50X71ÖZ.BAS.SERGİ
HASAN KIRANARAYIŞ VII X İANAĞAÇ BASKI85X120ÖZ.BAS.ÖDÜL
OZAN BİLGİNERBİRLİKTE YAŞAMSERİGRAFİ85/115ÖZ.BAS.ÖDÜL
DENİZ KÖSEİSİMSİZLİNOLYUM90X60ÖZ.BAS.SERGİ
F. DUYGU SİNANİSİMSİZYÜKSEK LİNOL BASKI75 X 200ÖZ.BAS.ÖDÜL