Peyzaj

Halil Paşa’nın Salacak'tan adlı eseri onun 1900’lerin başında Empresyonist paletle resim yaptığını kanıtlayan eseri olduğu için bir başyapıttır. Çünkü 1900’lerin başında, henüz Çallı kuşağı yurda dönmeden, Türk resim sanatının Empresyonizmin kuramlarıyla açıklanan ilk eserlerle tanıştıran ilk ressam Halil Paşa ve bu resim de Empresyonist kuramların göstergelerini taşıyan ilk örneklerdendir. 

Çerçeve Tanımı: Yaldız boyalı kenarlarında bitkisel motiflerin yer aldığı ahşap çerçevelidir. 

 

Eser Özellikleri

Resim
Halil Paşa (1857 - 1939)
Yapım Tarihi: 1929
Yağlı Boya
Tuval Üzerine Yağlı Boya
Çerçeveli: 81 X 114 cm
Çerçevesiz: 63 X 97 cm
R-0203
Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü
Halil, Paşa, Peyzaj, Tuval, Yağlı, Boya, Ankara, Resim, Heykel, Müzesi, Güzel, Sanatlar, Genel, Müdürlüğü, KTB
Ankara RHM - Yeni Resim Deposu - B1G1
Z. Yasa-Yaman, (Ed.),İmparatorluk’tan Cumhuriyet’e Sanat, Ankara Resim ve Heykel Müzesi, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2012, s. 114.

Küratör Yorumları

Küratör: Zeynep YASA YAMAN

Paris’teki eğitimi sonrasında klasik ve realist etkili resimler yapan Halil Paşa, dönüşünde ölüdoğa ve portrelere ağırlık verdi, daha sonra açık havaya yönelerek Boğaziçi kıyılarını, güzelliklerini resmettiği, yalılar, kayıklar, deniz devinimleri, sulardaki yansımalarla belirginleşen izlenimci etkiler taşıyan manzaralara yöneldi. Halil Paşa, fırça ve renk kullanımıyla değişen ışık etkilerini resimsel bir sorun olarak ele aldı. Adnan Turani’ye göre Halil Paşa, desenle fırça yazısını birleştiren, primitif manzara geleneğinden uzaklaşarak Barbizon Okulu’nda görülen doğa sevgisi ile izlenimciliği karıştıran ilk Osmanlı ressamıdır.

Kaynakça: Z. Yasa-Yaman, (Ed.), İmparatorluk’tan Cumhuriyet’e Sanat, Ankara Resim ve Heykel Müzesi, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2012, s.114. 

Eserin Fotoğrafları