Abdurrahman Kaplan (1947 - ...)

Biyografi

1947’de Karaman’da (İlisıra/Yollarbaşı köyü) dünyaya geldi. 1963-67 yılları arasında Çapa Öğretmen Okulu resim seminerlerine katıldıktan sonra, 1970 yılında, Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’nden mezun oldu ve aynı yıl ilk kişisel sergisini Ankara’da Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Galerisi’nde açtı. 1970-72 yılları arasında, Konya ve Kırşehir’de resim öğretmenliği yaptı. 

1987-1994 ve 2003 yıllarında Adnan Turani, Erol Akyavaş, Sabri Berkel, Zeki Faik İzer, Halil Akdeniz, Ergin İnan ve Mürşide İçmeli ile ilgili Türk resminin 7 önemli resim sanatçısını, kendi hazırladığı bir proje ile kitaplaştırdı ve bu sanatçıların monografilerini yayımladı. 2004 yılında Merkez Bankası Sanat Koleksiyonu'nun 2 cilt halinde kitaplaştırılmasıyla ilgili projenin kapak, grafik tasarım ve diğer sanatsal uygulamalarını gerçekleştirdi.

Abdurrahman Kaplan, “Kültür, Tarih, Uzam” konulu 14 özgün baskı çalışması gerçekleştirdi, 25 kişisel resim ve özgün baskı sergisi açtı.

Sanatçı 2009 yılında Osmanlı Hanedanının 36 sultanını tuğraları ile birlikte 20 metrekarelik dev boyutta bir soyağacı ile resmetti. 3 yıllık bir çalışmayla tuvale aktarılan sergide her bir padişah, sanatçının kendi hayal dünyasında ve çadır, kaftan ve minyatür formu gibi imgelerle birlikte işlenmiştir.

Sanat hayatı boyunca birçok kişisel sergi açan ve karma sergilere katılan Kaplan, 1999’da Çamlıca Sanat Evi’nde özgün baskı çalışmaları gerçekleştirmiş olup 2004’te Ankara’da Resim Evi’ni kurmuştur.

Abdurrahman Kaplan; “İdoller ve Antik Kentler", "Zubdetüut-Tevârih", "Sûfî Düzenlemeler", "Cennet Cennet Dedikleri", "Süvarinin Türküsü", "Özgür Portreler", "Sokak Müzisyenleri", "Dans ve Müzik", "Padişahların Zaferi", "Bir Zamanlar Kapadokya", Palyaçolar (çeşitli ebatlarda 127 parçadan oluşan seri)" ve "Bir Anadolu Efsanesi" gibi projeler üzerine çalışmalarıyla tanınmıştır.

Ona göre “Korkularımızı, hayallerimizi, mutluluklarımızı, zaaflarımızı, sevgimizi, nefretimizi, heyecanlarımızı, cinselliğimizi bir sanatçı duyarlığı içerisinde, anlamlı ve estetik bir şölene dönüştürebilmek, yaşayan, nefes alan bir sanatçı duruşuyla var ola-bilmek dipte ve derinlerde olanı aramak olsa gerek. Farklılıkları birlikte ele almak, Doğu ve Batı’yı veya öteki dünya kültürlerinin izdüşümlerini aynı tuvalde birlikte deneyimlemek görsel sanatlarda zor ve sancılı olabilir. Ama farklı kültürlerin birlikteliğinden yeni heyecanlar, yeni tatlar yeni konseptler ortaya çıkartılabilir. Bu deneyimleme yeni anlamlar, yeni biçimler ve yeni estetik ilişkilere ulaşmada daha da yarar sağlayabilir.”

Sanatçı, resimlerinde köklerindeki çok boyutlu kültürel çeşitliliğe yönelişi, Batı resim geleneğinin yanı sıra, kendi ifade biçimini kudretle ortaya koyması ile Türk resim çizgisinde kendine has yerini edinmiştir.

 

Ankara Resim ve Heykel Müzesi'ndeki Eserleri

R-0902-(Antik kent) ve İdoller IV,

R-2265-Eski Zamanlar Eski Mekanlar

Kaynakça