Nadide Akdeniz (1945 - ...)

Biyografi

1945 Yılında doğdu. 1966 Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-Grafik Bölümünü bitirdi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Bölümü’nden lisans diploması aldı. Bir süre grafiker olarak çalıştı. 1974-75 ve 1978-80 yılları arasında Buca Eğitim Enstitüsü’nde öğretmenlik yaptı. 1975’te Gazi Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü Hızlı Eğitim Programı’nda görev aldı. 1986’da emekli oldu. 1969 yılından beri kişisel sergiler açmakta ve karma sergilere katılmaktadır.¹ Nadide Akdeniz sanat eğitimi almış naif sanatçılar arasında sayılmıştır.² 

Figür-figür, figür-çevre, figür-bitki örtüsü, nesne-bitki örtüsü, figür-nesne bağlamında işler üreten Nadide Akdeniz’in yapıtlarının temelinde dış dünyaya karşı aşırı hassas bir gözlem yeteneği ile toplumsal, siyasal ve ekolojik bir birikim vardır. İnsan yaşamına ait olguları ve bunların toplum düzeyinde irdelemesini konu edinen Akdeniz bir anlamda yeşil dünyanın büyücüsü rolünü üstlenmiştir. Nadide Akdeniz’in bitkilerle dolu resimleri bakir orman tadında dallar, yapraklar ve meyvelerle oluşturulmuş bir örüntü içerisindedir. İzleyici ise hayranlık uyandıran bu el değmemiş ormandaki sandalyeyi, takım elbiseli fakat kafası ruj şeklinde olan erkek figürünü ve diğer medeniyet nesnelerini biçim ve renk etkileriyle oluşan zıtlıklardan dolayı kolayca algılayabilmektedir. Doğanın içerisine yerleştirilmiş heykeller gibi duran bu nesneler dışlanmış, kaybolmuş ya da farkında olmadan oraya konulmuş izlenimini vermektedir. Bu imgeler ya da nesneler bir yandan aksesuar gibi görünse de diğer yandan rüya âlemini anımsatan bilinçaltının bilinç üstüne yansımış görünümleridir. Sanatçı, doğa ve insanlık durumları arasında ustalıklı bir alegori yaratmaktadır.³ 

Bir anlamda doğanın aslında doğal olmayan halini gözler önüne sermek kaygısı taşıdığı açıktır. İmgelere dönüşmüş olan doğa adeta gerçekte yaptığı solunumu hissettirir boyutta bir canlılık içermektedir. Bu hayat dolu görünüm içerisinde yer alan yapay nesneler bir anlamda illüzyona dönüşmüş gözlemlerdir. Özenle resmedilmiş bu bitki örtüsü gerçekte olan kurumuşluk, çürümüşlük gibi doğal durumlarından arındırılarak ideal görünümlerle abartılı bir mükemmeliyet içermektedir.

Yurt içinde ve yurt dışında birçok kişisel ve grup sergilerinde yapıtları sergilenen sanatçının ödülleri arasında, TRT Resim Yarışması "Başarı" Ödülü (1971), Kapadokya Resim Yarışması "Birincilik" Ödülü (1988), Devlet Malzeme Ofisi Resim Yarışması "İkincilik" Ödülü (1992), Ahi Evran Resim Yarışması "Mansiyon" (1993) ve 56. Devlet Resim ve Heykel Sergileri Resim "Başarı" Ödülü (1995) yer alır.⁵ 

Ankara Resim ve Heykel Müzesi'ndeki Eserleri 

R-0514, Güvercinli Doğa, 

R-0548, Doğada Yaşantı İzleri, 

R-0709, Peyzaj, 

R- 0943, Denizde Tropik Bitki 

Kaynakça

¹ "7izmarks" Sergi Kataloğu, Tunca Sanat,  (17 Mart-15 Nisan 2011) , Erişim tarihi: 18.02.2021. s.29.

²  K. Giray, Türkiye İş Bankası Resim Koleksiyonu (2.Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2000.

³ Sağlam, Mümtaz (2003), Tasarımsal Niteliği Baskın Bir Resim Anlayışı, Nadide Akdeniz, Artist, s. 26-33.

M. Batur, Türk Resminde Günlük Yaşam Konulu Resimlerde Sembol, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.8, ss.193-211, 2016, s.206-207.

“Nadide Akdeniz”, Hacettepe Sanat Müzesi, Erişim tarihi: 18.02.2021. http://www.sanatmuzesi.hacettepe.edu.tr/04akdeniz-oz.htm