Yusuf'un Kuyusu - Tezhip/Başarı

Tezhip Yarışması Başarı Ödülü

Her şey bir rüya ile başladı… Tabloda içten dışa doğru olmak üzere Hz. Yusuf’un gördüğü rüya, atıldığı kuyu, köle olarak satıldığı evde uğradığı iftira, tutuklanması, zindana atılması, rüya yorumculuğu, yedi yıl süren bolluk ve kıtlık seneleri, Hz. Yakup’un gözyaşları, Yusuf’un Mısır’ın başına geçip sultan olması, babasıyla kavuşması, Züleyha’nın aşkı anlatılmaktadır. Tezhipte rûmi motifinin ilk çıkış kaynağının kuş kanatları olduğu bilinmektedir. “Rüyalar anlatılmadığı müddetçe bir kuşun ayağında takılı durur” hadisine binaen tabloda rûmi motifleri rüyalardır. Hz. Yusuf’un mucizesi ağaç yapraklarından kumaş elde etmesidir, buna dayanarak yaprak motifleri de giysidir. En içteki siyah daire Yusuf’un kardeşleri tarafından atıldığı kuyudur. Güneş, ay ve 11 yıldız Yusuf’un peygamberlikle müjdelendiği rüyasıdır. Kalp motifi ise Yakup’un oğluna duyduğu büyük sevgi ve merhamettir. Kuyunun yanındaki karşılıklı yapraklar Yusuf’un babasına götürülen (pelerini) gömleğidir. İç dairedeki rûmi motif kümesi Yusuf’a bahşedilen rüya yorumu ilmidir. Orta sıradaki hizalı yapraklar köle olarak satılıp gittiği evin usulüne göre kıyafet kuşanmasıdır. Peşinden gelen altın bordür Yusuf’un güzelliği ile ay gibi parlamasıdır. Bir üst sıradaki yapraklar uğradığı iftira ile yırtılan gömleğidir. Zencerek deseni zincire benzediğinden dolayı tutuklanmasıdır. Dış dairede ki altınlı bölüm Yusuf’un zindan hayatıdır. Geometrik desen zindanın duvarları olup, altın ise Yusuf’un zindanda da olsa bulunduğu yeri güzelleştirip, değer kattığıdır. Altınla iç içe geçmiş rûmi motifi zindanda iki gencin gördüğü rüyayı yorumlaması ve rüya yorumu ilminin herkes tarafından şeksiz kabul edilmesidir. Bir üst sıra desen ve rûmi, firavunun gördüğü rüyanın, karışıklığından dolayı hiç kimse tarafından bilinemeyip, doğru yorumu Yusuf’un yapmasıdır. Yeşil çiçekli bordür yedi yıllık bolluk, siyah çiçekli bordür yedi yıllık kıtlıktır. Bulut motifleri Hz. Yakup’un gözyaşları ve desenin boyandığı mavi renk, bütün çocuklarının öldü demesine rağmen Yusuf’un yaşadığına dair Yakup’un bitmeyen umudu ve inancıdır. Son yaprak sırası Yusuf’un Mısır’da sultan olup iktidar giysisini giymesidir. Dış bölüm olan açık renkli desen, hayatında pek çok zorluk yaşayan Yusuf’un mükafatını alıp mısır sultanlığını bir taç gibi başına takmasıdır. Desendeki sarılma Rumiler, babası ile kavuşmasıdır. Mücevher taramalar ise peygamberlik makamı olup, babasından ayrı kaldığı yıl süresince kırk tanedir. Küçük kırmızı çintemaniler (panter ayağı), Mısır’da Yusuf yönetiminde yaşanan bolluk, berekettir. Tabloda bütün çiçekler Züleyha’nın Yusuf’a olan amansız aşkına ithafen kırmızı tonlardadır. Yalnızca son sırada Züleyha’nın aşkının Yusuf’tan geçip Allah’a döndüğünü anlatmak için, gerçek aşkın ilahi aşk olduğunu temsilen altınla işlenmiştir. Kuyunun dibindeki kalpten başlayan ip, Allah’ın ipine sımsıkı sarılan Hazreti Yusuf’un kuyudan çıkışını ve çalkantılı hayatını, yaşadığı dönemde ve dahi günümüzde güzel ahlakıyla ve edebiyle bir nur gibi parladığını, ipin mücevhere bağlanması da (mücevher desenin peygamberlik makamına ithafından) rüyaların nübüvvetin bir cüzü olmasını anlatmaktadır. Bir rüya ile kuyunun dibinde başlayan Yusuf’un hikayesi hepimiz için ibretlerle dolu olup, alacağımız çok dersler vardır. Her zaman ve her şartta, doğruluktan ayrılmayan Hz. Yusuf, bütün insanların gözünde her daim sevilen bir peygamber olmuştur.
 

Eser Özellikleri

Yarışma Eseri
Feyza Şen (1975)
Yapım Tarihi: 2024
Tezhip
Tabloda klasik tezhip, halkari altın tarama, iğne perdahı teknikleri kullanılmıştır.
50 X 50 cm
KTB, GSGM, ARHM, 22., Devlet, Türk, Sanatları, Yarışması, Sergisi, Başkent, Kültür, Yolu, Ödül, Sergi, Güzel, Sanatlar, Genel, Müdürlüğü, Hüsn-i, Hat, Tezhip, Minyatür, Kalemişi, Katı', Çini, Ebru
Mihrî Müşfik Sergi Salonu