87 Metre - Resim/Sergileme

1- Açıklama: Bu eser, TCG Dumlupınar denizaltısına ait olan battı şamandırasının bir balıkçı tarafından bulunma anının resmidir. Resimde kompozisyonun büyük bir kısmının su altında olması, Dumlupınar'ın mürettebatının kurtulma ihtimalinin aslında ne kadar az olduğunu simgeliyor. Balıkçı teknesinin direği ile şamandıranın halatının birbirine zıt yönde olmasını, kompozisyonu daha dinamik hale getirmesi için yaptım. Eseri yaparken araştırdığım kaynakta, dibe oturan denizaltının içinde 7 kişinin sağ kaldığını anlatıyordu. Bu yüzden resimde yer alan battı şamandırasının altındaki 7 balık, bu denizcilerin artık denizin olduğunu simgelemekte. Battı şamandırasının halatının derinlikler içinde kaybolup yok olması, zamanın ilerledikçe denizcilerin kurtulma şansının ne kadar da azaldığının simgesidir. Gökyüzünü bu konuda bilerek mavi yapmadım. Resimde yer alan battı şamandırasını, deniz müzesine giderek orijinaline sadık kalarak resmettim. Bu eserde baş imge, şamandıranın kendisidir. Şamandıranın içinde yer alan ahize ile dibe oturmuş ve içinde canlı kalmış mürettebat ile görüşüldüğü için şamandıranın altında yer alan telefon kablosunun konuyu bilenler için dramatik etkisinin yüksek olacağına inanıyorum. 2- Konusu: "Dumlupınar faciası 1953 yılında, 3 Nisan'ı 4 Nisan'a bağlayan gece su üstünden seyrederken, saat 2.10 sularında Çanakkale Boğazı'ndaki Nara Burnu açıklarında Naboland adlı bir İsveç yük gemisiyle çarpıştı. Naboland, baş torpido dairesinin sancak tarafından Dumlupınar'a çarpmıştı. Çarpışmanın şiddetiyle Dumlupınar'ın güvertesinde bulunan 8 kişi denize düştü. 8 kişiden 2 si pervaneye takılarak, biri boğularak yaşamını yitirdi. Olay yerine ilk olarak Gümrük Motoru geldi. Sağ kalan 5 kişi, Gümrük Motoru tarafından Çanakkale'ye götürülerek hastaneye yatırıldı. Denizaltı öylesine hızlı batmıştı ki geminin içindeki 81 kişiden yalnızca 22'si kıç torpido dairesine sığınabilmişti. Burada mahsur kalan 22 kişi battı şamandırasını su yüzüne fırlattılar. Güneşin doğmasıyla birlikte civarda dolaşan balıkçı tekneleri tarafından şamandıra görüldü. Gümrük Motoru derhal şamandıranın yanına geldi. Gümrük Motorunun ikinci çarkçısı Selim Yoludüz, şamandıradaki ahizeyi kaldırarak ve "Alo" diyerek cevap bekledi. Denizaltıdan cevap veren Astsubay Selami Özben; elektriğin kesik olduğunu, geminin sancak tarafına 15 derece yatık olduğunu, kıç torpido dairesinde 22 kişi olduklarını bildirdi. Selim Yoludüz, Kurtaran gemisinin geleceğini söyledi. Saat 11.00 sularında Kurtaran olay yerine geldi. 72 saat boyunca çalışmalar durmaksızın sürdü. Fakat boğazdaki şiddetli akıntı nedeniyle çalışmalar sonuçsuz kalıyordu. Artık denizaltıdakiler için umutlar kesilmişti. Denizaltıda ölen 81 kişi her yılın 4 Nisan günü anılır"

Kaynakça:  https://tr.wikipedia.org/wiki/TCG_Dumlup%C4%B1nar_(D-6) 

 

Eser Özellikleri

Yarışma Eseri
Sonad Tanyel (1979)
Yapım Tarihi: 2006
Resim
Tuval Üzerine Yağlı Boya
160 X 110 cm
Ankara RHM - Arif Hikmet Koyunoğlu Sergi Salonu

Eserin Fotoğrafları